*21 Jun 2010 – 23 jun 2010 (Tempoh serah tugas di SMK Sundar dan perjalanan untuk balik)
Rancangan Pengajaran Minggu 25 hingga Minggu 26
Tarikh: 24 Jun 2010 Hari: Khamis
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 3:25 – 4:35 petang |
Tingkatan | 2B |
Bidang Pembelajaran | Bahagian B: Geografi Manusia |
Tajuk | Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar |
Sub Topik | Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Penerokaan Sumber |
Hasil Pembelajaran | Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber tanah. |
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii.Soal-jawab |
Refleksi | Sesi berkenalan dengan pelajar. Pelajar boleh menyatakan kesan positif dan kesan negatif penerokaan sumber tanah. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 4:35 - 5:10 Petang |
Tingkatan | 2I |
Catatan | Sesi berkenalan dengan pelajar. |
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Masa | 5:45 - 6:20 Petang |
Tingkatan | 1N |
Catatan | Sesi berkenalan dengan pelajar |
Tarikh: 25 Jun 2010 Hari: Jumaat
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 2:00 - 2:35 petang |
Tingkatan | 2I |
Bidang Pembelajaran | Bahagian B: Geografi Manusia |
Tajuk | Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar |
Sub Topik | Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Penerokaan Sumber |
Hasil Pembelajaran | Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber tanah. |
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal jawab |
Refleksi | Pelajar boleh menyatakan kesan positif dan kesan negatif penerokaan sumber tanah berserta dengan contoh. Pelajar memberi respon yang baik dalam P&P. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 4:00 - 5:10 petang |
Tingkatan | 2L |
Bidang Pembelajaran | Bahagian B: Geografi Manusia |
Tajuk | Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar |
Sub Topik | Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Penerokaan Sumber |
Hasil Pembelajaaran | Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber tanah dan hutan. |
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Sesi berkenalan dengan pelajar. Pelajar boleh menyatakan kesan positif dan kesan negatif penerokaan sumber tanah dan hutan. Kawalan kelas baik. |
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Masa | 5:10 - 6:20 petang |
Tingkatan | 1G/1H |
Bidang Pembelajaran | Bab 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
Nilai | 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga |
Tema | anggota Keluarga Bertanggungjawab Keluarga Sejahtera |
Tajuk | Unit 16 Tanggungjawab Hidup Berkeluarga |
Hasil Pembelajaran | Kognitif : Mengenalpasti tanggungjawab setiap anggota keluarga. Afektif: Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga. Perlakuan: Melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dalam keluarga. |
Pendekatan | Pemupukan nilai |
Teknik | i. Penerangan ii. aktiviti kumpulan (perbincangan) |
Refleksi | Sesi berkenalan dengan pelajar. Pelajar boleh memberi definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga. Latihan pengukuhan akan dibincangkan pada sesi P&P seterusnya. |
Tarikh: 28 Jun 2010 Hari: Isnin
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Masa | 12:50 - 2:00 petang |
Tingkatan | 1M |
Bidang Pembelajaran | Bab 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
Nilai | 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga |
Tema | Anggota Keluarga Bertanggungjawab Keluarga Sejahtera |
Tajuk | Unit 16 Tanggungjawab Hidup Berkeluarga |
Hasil Pembelajaran | Kognitif : Mengenalpasti tanggungjawab setiap anggota keluarga. Afektif: Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga. Perlakuan: Melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dalam keluarga. |
Pendekatan | Pemupukan Nilai |
Teknik | i. Penerangan ii. Aktiviti Kumpulan |
Refleksi | Sesi berkenalan dengan pelajar. Pelajar boleh memberi definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga. Pelajar memberi respon yang baik ketika disoal. |
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Masa | 2:00 - 3:10 Petang |
Tingkatan | 1G/1H |
Bidang Pembelajaran | Bab 3 Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar |
Nilai | 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar |
Tema | Alam Sekitar Warisan Kita |
Tajuk | Unit 17 Hargai Alam Warisan Kita |
Hasil Pembelajaran | Kognitif : Menghargai kepentingan keseimbangan ekosistem untuk kesejahteraan hidup. Afektif : Mengenalpasti tanggungjawab manusia untuk menjaga ekosistem. |
Pendekatan | Pemupukan nilai |
Teknik | i. Penerangan ii. Perbincangan latihan pengukuhan topik 2.4 |
Refleksi | Pelajar dapat membuat latihan topik 2.4 dengan baik. Pelajar dapat memberi definisi nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar. Kawalan kelas baik. |
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Masa | 4:00 - 5:10 petang |
Tingkatan | 1A/1B/1C |
Bidang Pembelajaran | Bab 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
Nilai | 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga |
Tema | Anggota Keluarga Bertanggungjawab Keluarga Sejahtera |
Tajuk | Unit 16 Tanggungjawab Hidup Berkeluarga |
Hasil Pembelajaran | Kognitif : Mengenalpasti tanggungjawab setiap anggota dalam keluarga. Afektif : Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga. |
Pendekatan | Pemupukan Nilai |
Teknik | i. Penerangan ii. Aktiviti Kumpulan |
Refleksi | Sesi berkenalan dengan pelajar. Pelajar memberi maklum balas yang baik ketika ditanya dan pelajar dapat menyatakan semula definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga. |
Tarikh: 29 Jun 2010 Hari: Selasa
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Masa | 12:50 - 2:00 Petang |
Tingkatan | 1N |
Bidang Pembelajaran | Bab 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan |
Nilai | 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga |
Tema | Anggota Keluarga Bertanggungjawab Keluarga Sejahtera |
Tajuk | Unit 16 Tanggungjawab Terhadap Keluarga |
Hasil Pembelajaran | Kognitif : Mengenalpasti tanggungjawab setiap anggota dalam keluarga. Afektif : Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga. |
Pendekatan | Pemupukan Nilai |
Teknik | i. Penerangan ii. aktiviti Kumpulan (soalan betul salah) |
Refleksi | Pelajar boleh menyatakan semula kata kunci bagi definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga. Latihan yang diberikan dapat diselesaikan dalam masa yang diberikan. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 3:25 - 4:35 Petang |
Tingkatan | 2B |
Bidang Pembelajaran | Bahagian B: Geografi Manusia |
Tajuk | Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar |
Sub Topik | Kesan Perubahan Penduduk TErhadap Penerokaan Sumber i. Hutan ii. Air |
Hasil Pembelajaran | i. Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber hutan dan air. ii. Menghuraikan dengan contoh kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber hutan dan air. |
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Sub topik kesan negatif penerokaan sumber air dan langkah penerokaan sumber air secara terancang tidak sempat dibincangkan dan akan ditunda pada sesi P&P seterusnya. Pelajar memberi respon yang baik dalam P&P. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 4:35 - 5:45 petang |
Tingkatan | 2I |
Bidang Pembelajaran | Bahagian B Geografi Manusia |
Tajuk | Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap alam Sekitar |
Sub Topik | Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar i. Tanah ii. Hutan |
Hasil Pembelajaran | i. Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber tanah dan hutan. ii. Menghuraikan dengan contoh kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber tanah dan hutan. |
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai |
i. Penerangan ii. Soal-jawab | |
refleksi | Pelajar dapat memberi idea yang baik ketika ditanya. objektif pembelajaran dicapai |
Tarikh: 30 Jun 2010 Hari: Rabu
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Masa | 3:25 - 4:00 Petang |
Tingkatan | 1A/1B/1C |
Bidang Pembelajaran | Bab 3: Nilai berkaitan dengan Alam Sekitar |
Nilai | 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar |
Tema | Alam Sekitar Warisan Kita |
Tajuk | Unit 17 Hargai alam warisan kita |
Hasil Pembelajaran | Kognitif : Menghargai kepentingan keseimbangan ekosistem untuk kesejahteraan hidup. Afektif : Mengenalpasti tanggungjawab manusia untuk menjaga ekosistem. |
Pendekatan | Pemupukan nilai |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal jawab iii.Latihan Pengukuhan |
Refleksi | Pelajar boleh menyatakan semula definisi nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar. Pelajar aktif ketika sesi soal jawab. Kawalan kelas baik. |
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Masa | 4:35 - 5:10 petang |
Tingkatan | 1M |
Bidang Pembelajaran | Bab 2 Nilai BErkaitan Dengan Kekeluargaan |
Nilai | 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga |
Tema | AnggotaKeluarga Bertanggungjawab Keluarga Sejahtera |
Tajuk | Unit 16 Tanggungjawab Hidup Berkeluarga |
Hasil Pembelajaran | Kognitif : Mengenalpasti tanggungjawab setiap anggota dalam keluarga. Afektif : Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga. |
Pendekatan | Pemupukan nilai |
Teknik | i. Penerangan ii. Latihan Pengukuhan |
Refleksi | Pelajar boleh menyatakan semula definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga dan dapat membuat dua latihan struktur yang diberikan dengan baik. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 5:10 - 6:20 Petang |
Tingkatan | 2L |
Bidang Pembelajaran | Bahagian B Geografi Manusia |
Tajuk | Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar |
Sub topik | Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar i. Huran ii. Air |
Hasil Pembelajaran | i. Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber hutan dan air. ii. Menghuraikan dengan contoh kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber hutan dan air. |
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai |
Teknik | i. Penerangan ii. soal-jawab |
Refleksi | Rancangan P&P ini ditundakan kerana perhimpunan sekolah diadakan. |
Tairkh: 1 Julai 2010 Hari: Khamis
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 3:25 - 4:35 Petang |
Tingkatan | 2B |
Bidang Pembelajaran | Bahagian B: Geografi Manusia |
Tajuk | Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar |
Sub topik | Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar |
Hasil Pembelajaran | i. Menyenaraikan kesan negatif perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber air. |
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Objektif pembelajaran dicapai. Pelajar dapat membuat latihan pengukuhan dalam masa yang ditetapkan. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 4:35 - 5:10 petang |
Tingkatan | 2I |
Bidang Pembelajaran | Bahagian B Geografi Manusia |
Tajuk | Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap alam Sekitar |
sub Topik | Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Penerokaan Sumber Air |
Hasil Pembelajaran | i. Menyenaraikan kesan positif dan kesan negatif perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber air. |
Pendekatan | konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal jawab |
Refleksi | Topik langkah penerokaan sumber air secara terancang tidak sempat dibincangkan dan akan ditunda ke sesi P&P seterusnya. |
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Masa | 5:45 - 6:20 Petang |
Tingkatan | 1N |
Bidang Pembelajaran | Bab 3 Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar |
Nilai | 3.1 Menyayangi Dan Menghargai Alam Sekitar |
Tema | Alam Sekitar Warisan Kita |
Tajuk | Unit 17 Hargai Alam Warisan Kita |
Hasil Pembelajaran | Kognitif : Menghargai kepentingan keseimbangan ekosistem untuk kesejahteraan hidup. Afektif : Mengenalpasti tanggungjawab manusia untuk menjaga ekosistem. |
Pendekatan | Pemupukan Nilai |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal jawab |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan semula kata kunci bagi nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar dan dapat membuat dua soalan struktur yang diberikan. |
Tarikh : 2 Julai 2010 Hari: Jumaat
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 2:00 - 2:35 Petang |
Tingkatan | 2I |
Bidang Pembelajaran | Bahagian b Geografi Manusia |
Tajuk | Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar |
Sub topik | Kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar |
Hasil pembelajaran | Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber air secara terancang. |
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai |
Teknik | i. Penerangan ii. soal jawab |
Refleksi | Objektif pembelajaran dicapai. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 4:00 - 5:10 petang |
Tingkatan | 2L |
Bidang Pembelajaran | Bahagian B Geografi Manusia |
Tajuk | Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar |
Sub topik | Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Penerokaan Sumber i. Hutan ii. air |
Hasil Pembelajaran | i. Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber hutan dan air. ii. Menghuraikan dengan contoh kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber hutan dan air. |
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal jawab |
Refleksi | Objektif pembelajaran dicapai. |
Mata Pelajaran | Pendidikan Moral |
Masa | 5:45 - 6:20 petang |
Tingkatan | 1G/1H |
Bidang Pembelajaran | Bab 3 Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar |
Nilai | 3.2 Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar |
Tema | Persekitaran yang bersih dan selesa mewujudkan suasana yang harmoni |
Tajuk | Unit 18 Kebersihan Persekitaran Menjamin Keselesaan Hidup |
Hasil Pembelajaran | Kognitif : Memahami kepentingan menjaga kebersihan persekitaran demi keselesaan hidup. Afektif : Menyemai sikap suka menjaga kebersihan persekitaran demi keselesaan hidup. |
Pendekatan | Pemupukan nilai |
Teknik | i. Penerangan ii. soal-jawab iii. latihan pengukuhan |
Refleksi | Pelajar boleh menyatakan definisi nilai dengan baik dan dapat menjawab soalan struktur yang diberikan. |
No comments:
Post a Comment