Friday, July 2, 2010

RPH Minggu 25 - 26 (24 jun - 2 julai 2010)

*21 Jun 2010 – 23 jun 2010 (Tempoh serah tugas di SMK Sundar dan perjalanan untuk balik)

Rancangan Pengajaran Minggu 25 hingga Minggu 26

Tarikh: 24 Jun 2010 Hari: Khamis

Mata Pelajaran Geografi
Masa 3:25 – 4:35 petang
Tingkatan 2B
Bidang Pembelajaran Bahagian B: Geografi Manusia
Tajuk Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar
Sub Topik

Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Penerokaan Sumber

i. Tanah
Hasil Pembelajaran Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber tanah.
Pendekatan Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.
Teknik i. Penerangan
ii.Soal-jawab
Refleksi

Sesi berkenalan dengan pelajar. Pelajar boleh menyatakan kesan positif dan kesan negatif penerokaan sumber tanah.


Mata Pelajaran Geografi
Masa 4:35 - 5:10 Petang
Tingkatan 2I
Catatan Sesi berkenalan dengan pelajar.

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Masa 5:45 - 6:20 Petang
Tingkatan 1N
Catatan Sesi berkenalan dengan pelajar


Tarikh: 25 Jun 2010 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran Geografi
Masa 2:00 - 2:35 petang
Tingkatan 2I
Bidang Pembelajaran Bahagian B: Geografi Manusia
Tajuk Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar
Sub Topik

Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Penerokaan Sumber

i. Tanah
Hasil Pembelajaran Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber tanah.
Pendekatan Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.
Teknik i. Penerangan
ii. Soal jawab
Refleksi

Pelajar boleh menyatakan kesan positif dan kesan negatif penerokaan sumber tanah berserta dengan contoh. Pelajar memberi respon yang baik dalam P&P.


Mata Pelajaran Geografi
Masa 4:00 - 5:10 petang
Tingkatan 2L
Bidang Pembelajaran Bahagian B: Geografi Manusia
Tajuk Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar
Sub Topik

Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Penerokaan Sumber
i. Tanah

ii. Hutan
Hasil Pembelajaaran Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber tanah dan hutan.
Pendekatan Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.
Teknik i. Penerangan
ii. Soal-jawab
Refleksi

Sesi berkenalan dengan pelajar. Pelajar boleh menyatakan kesan positif dan kesan negatif penerokaan sumber tanah dan hutan. Kawalan kelas baik.


Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Masa 5:10 - 6:20 petang
Tingkatan 1G/1H
Bidang Pembelajaran Bab 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
Nilai 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga
Tema anggota Keluarga Bertanggungjawab Keluarga Sejahtera
Tajuk Unit 16 Tanggungjawab Hidup Berkeluarga
Hasil Pembelajaran

Kognitif : Mengenalpasti tanggungjawab setiap anggota keluarga.

Afektif: Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga.

Perlakuan: Melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dalam keluarga.

Pendekatan Pemupukan nilai
Teknik i. Penerangan
ii. aktiviti kumpulan (perbincangan)
Refleksi

Sesi berkenalan dengan pelajar. Pelajar boleh memberi definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga. Latihan pengukuhan akan dibincangkan pada sesi P&P seterusnya.


Tarikh: 28 Jun 2010 Hari: Isnin

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Masa 12:50 - 2:00 petang
Tingkatan 1M
Bidang Pembelajaran Bab 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
Nilai 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga
Tema Anggota Keluarga Bertanggungjawab Keluarga Sejahtera
Tajuk Unit 16 Tanggungjawab Hidup Berkeluarga
Hasil Pembelajaran

Kognitif : Mengenalpasti tanggungjawab setiap anggota keluarga.

Afektif: Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga.

Perlakuan: Melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dalam keluarga.

Pendekatan Pemupukan Nilai
Teknik i. Penerangan
ii. Aktiviti Kumpulan
Refleksi Sesi berkenalan dengan pelajar. Pelajar boleh memberi definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga. Pelajar memberi respon yang baik ketika disoal.

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Masa 2:00 - 3:10 Petang
Tingkatan 1G/1H
Bidang Pembelajaran Bab 3 Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
Nilai 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar
Tema Alam Sekitar Warisan Kita
Tajuk Unit 17 Hargai Alam Warisan Kita
Hasil Pembelajaran

Kognitif : Menghargai kepentingan keseimbangan ekosistem untuk kesejahteraan hidup.

Afektif : Mengenalpasti tanggungjawab manusia untuk menjaga ekosistem.

Perlakuan: Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar.
Pendekatan Pemupukan nilai
Teknik i. Penerangan
ii. Perbincangan latihan pengukuhan topik 2.4
Refleksi

Pelajar dapat membuat latihan topik 2.4 dengan baik. Pelajar dapat memberi definisi nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar. Kawalan kelas baik.


Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Masa 4:00 - 5:10 petang
Tingkatan 1A/1B/1C
Bidang Pembelajaran Bab 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
Nilai 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga
Tema Anggota Keluarga Bertanggungjawab Keluarga Sejahtera
Tajuk Unit 16 Tanggungjawab Hidup Berkeluarga
Hasil Pembelajaran

Kognitif : Mengenalpasti tanggungjawab setiap anggota dalam keluarga.

Afektif : Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga.

Perlakuan: Melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dalam keluarga.
Pendekatan Pemupukan Nilai
Teknik i. Penerangan
ii. Aktiviti Kumpulan
Refleksi

Sesi berkenalan dengan pelajar. Pelajar memberi maklum balas yang baik ketika ditanya dan pelajar dapat menyatakan semula definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga.



Tarikh: 29 Jun 2010 Hari: Selasa

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Masa 12:50 - 2:00 Petang
Tingkatan 1N
Bidang Pembelajaran Bab 2 Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
Nilai 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga
Tema Anggota Keluarga Bertanggungjawab Keluarga Sejahtera
Tajuk Unit 16 Tanggungjawab Terhadap Keluarga
Hasil Pembelajaran

Kognitif : Mengenalpasti tanggungjawab setiap anggota dalam keluarga.

Afektif : Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga.

Perlakuan: Melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dalam keluarga.
Pendekatan Pemupukan Nilai
Teknik i. Penerangan
ii. aktiviti Kumpulan (soalan betul salah)
Refleksi

Pelajar boleh menyatakan semula kata kunci bagi definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga. Latihan yang diberikan dapat diselesaikan dalam masa yang diberikan.


Mata Pelajaran Geografi
Masa 3:25 - 4:35 Petang
Tingkatan 2B
Bidang Pembelajaran Bahagian B: Geografi Manusia
Tajuk Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar
Sub Topik Kesan Perubahan Penduduk TErhadap Penerokaan Sumber
i. Hutan
ii. Air
Hasil Pembelajaran

i. Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber hutan dan air.

ii. Menghuraikan dengan contoh kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber hutan dan air.

iii. Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber hutan dan a air secara terancang.
Pendekatan Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai
Teknik i. Penerangan
ii. Soal-jawab
Refleksi

Sub topik kesan negatif penerokaan sumber air dan langkah penerokaan sumber air secara terancang tidak sempat dibincangkan dan akan ditunda pada sesi P&P seterusnya. Pelajar memberi respon yang baik dalam P&P.


Mata Pelajaran Geografi
Masa 4:35 - 5:45 petang
Tingkatan 2I
Bidang Pembelajaran Bahagian B Geografi Manusia
Tajuk Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap alam Sekitar
Sub Topik Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar
i. Tanah
ii. Hutan
Hasil Pembelajaran

i. Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber tanah dan hutan.

ii. Menghuraikan dengan contoh kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber tanah dan hutan.

iii. Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber tanah dan hutan secara terancang.
Pendekatan Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai

i. Penerangan
ii. Soal-jawab
refleksi Pelajar dapat memberi idea yang baik ketika ditanya. objektif pembelajaran dicapai

Tarikh: 30 Jun 2010 Hari: Rabu

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Masa 3:25 - 4:00 Petang
Tingkatan 1A/1B/1C
Bidang Pembelajaran Bab 3: Nilai berkaitan dengan Alam Sekitar
Nilai 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar
Tema Alam Sekitar Warisan Kita
Tajuk Unit 17 Hargai alam warisan kita
Hasil Pembelajaran

Kognitif : Menghargai kepentingan keseimbangan ekosistem untuk kesejahteraan hidup.

Afektif : Mengenalpasti tanggungjawab manusia untuk menjaga ekosistem.

Perlakuan: Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar.
Pendekatan Pemupukan nilai
Teknik i. Penerangan
ii. Soal jawab
iii.Latihan Pengukuhan
Refleksi

Pelajar boleh menyatakan semula definisi nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar. Pelajar aktif ketika sesi soal jawab. Kawalan kelas baik.


Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Masa 4:35 - 5:10 petang
Tingkatan 1M
Bidang Pembelajaran Bab 2 Nilai BErkaitan Dengan Kekeluargaan
Nilai 2.4 Tanggungjawab Terhadap Keluarga
Tema AnggotaKeluarga Bertanggungjawab Keluarga Sejahtera
Tajuk Unit 16 Tanggungjawab Hidup Berkeluarga
Hasil Pembelajaran

Kognitif : Mengenalpasti tanggungjawab setiap anggota dalam keluarga.

Afektif : Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga.

Perlakuan: Melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dalam keluarga.
Pendekatan Pemupukan nilai
Teknik i. Penerangan
ii. Latihan Pengukuhan
Refleksi

Pelajar boleh menyatakan semula definisi nilai tanggungjawab terhadap keluarga dan dapat membuat dua latihan struktur yang diberikan dengan baik.


Mata Pelajaran Geografi
Masa 5:10 - 6:20 Petang
Tingkatan 2L
Bidang Pembelajaran Bahagian B Geografi Manusia
Tajuk Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar
Sub topik Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar
i. Huran
ii. Air
Hasil Pembelajaran

i. Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber hutan dan air.

ii. Menghuraikan dengan contoh kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber hutan dan air.

iii. Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber tanah, hutan dan air secara terancang.
Pendekatan Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai
Teknik i. Penerangan
ii. soal-jawab
Refleksi

Rancangan P&P ini ditundakan kerana perhimpunan sekolah diadakan.


Tairkh: 1 Julai 2010 Hari: Khamis

Mata Pelajaran Geografi
Masa 3:25 - 4:35 Petang
Tingkatan 2B
Bidang Pembelajaran Bahagian B: Geografi Manusia
Tajuk Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar
Sub topik Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar
Hasil Pembelajaran

i. Menyenaraikan kesan negatif perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber air.

ii. Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber air secara terancang.
Pendekatan Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai
Teknik i. Penerangan
ii. Soal-jawab
Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. Pelajar dapat membuat latihan pengukuhan dalam masa yang ditetapkan.


Mata Pelajaran Geografi
Masa 4:35 - 5:10 petang
Tingkatan 2I
Bidang Pembelajaran Bahagian B Geografi Manusia
Tajuk Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap alam Sekitar
sub Topik Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Penerokaan Sumber Air
Hasil Pembelajaran

i. Menyenaraikan kesan positif dan kesan negatif perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber air.

ii. Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber air secara terancang.
Pendekatan konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai
Teknik i. Penerangan
ii. Soal jawab
Refleksi

Topik langkah penerokaan sumber air secara terancang tidak sempat dibincangkan dan akan ditunda ke sesi P&P seterusnya.


Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Masa 5:45 - 6:20 Petang
Tingkatan 1N
Bidang Pembelajaran Bab 3 Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
Nilai 3.1 Menyayangi Dan Menghargai Alam Sekitar
Tema Alam Sekitar Warisan Kita
Tajuk Unit 17 Hargai Alam Warisan Kita
Hasil Pembelajaran

Kognitif : Menghargai kepentingan keseimbangan ekosistem untuk kesejahteraan hidup.

Afektif : Mengenalpasti tanggungjawab manusia untuk menjaga ekosistem.

Perlakuan: Mengamalkan sikap menjaga alam sekitar.
Pendekatan Pemupukan Nilai
Teknik i. Penerangan
ii. Soal jawab
Refleksi

Pelajar dapat menyatakan semula kata kunci bagi nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar dan dapat membuat dua soalan struktur yang diberikan.


Tarikh : 2 Julai 2010 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran Geografi
Masa 2:00 - 2:35 Petang
Tingkatan 2I
Bidang Pembelajaran Bahagian b Geografi Manusia
Tajuk Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar
Sub topik Kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar
Hasil pembelajaran Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber air secara terancang.
Pendekatan Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai
Teknik i. Penerangan
ii. soal jawab
Refleksi Objektif pembelajaran dicapai.

Mata Pelajaran Geografi
Masa 4:00 - 5:10 petang
Tingkatan 2L
Bidang Pembelajaran Bahagian B Geografi Manusia
Tajuk Bab 10 Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Alam Sekitar
Sub topik Kesan Perubahan Penduduk Terhadap Penerokaan Sumber
i. Hutan
ii. air
Hasil Pembelajaran

i. Menyenaraikan kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber hutan dan air.

ii. Menghuraikan dengan contoh kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber hutan dan air.

iii. Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber tanah, hutan dan air secara terancang.
Pendekatan Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai
Teknik i. Penerangan
ii. Soal jawab
Refleksi Objektif pembelajaran dicapai.

Mata Pelajaran Pendidikan Moral
Masa 5:45 - 6:20 petang
Tingkatan 1G/1H
Bidang Pembelajaran Bab 3 Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
Nilai 3.2 Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar
Tema Persekitaran yang bersih dan selesa mewujudkan suasana yang harmoni
Tajuk Unit 18 Kebersihan Persekitaran Menjamin Keselesaan Hidup
Hasil Pembelajaran

Kognitif : Memahami kepentingan menjaga kebersihan persekitaran demi keselesaan hidup.

Afektif : Menyemai sikap suka menjaga kebersihan persekitaran demi keselesaan hidup.

Perlakuan: Mengamalkan sikap menjaga kebersihan persekitaran.
Pendekatan Pemupukan nilai
Teknik i. Penerangan
ii. soal-jawab
iii. latihan pengukuhan
Refleksi Pelajar boleh menyatakan definisi nilai dengan baik dan dapat menjawab soalan struktur yang diberikan.

No comments:

Post a Comment