Sunday, January 23, 2011

RPH MINGGU 4 (24 JAN – 28 JAN 2011)

Tarikh: 24 JAN 2011 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

4.1 Graf bar mudah

Hasil Pembelajaran

i. Menyatakan cara-cara mengumpul data atau maklumat.

ii. Mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Semua pelajar berjaya menyatakan sekurang-kurangnya 3 cara mengumpul maklumat.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

4.1 Graf bar mudah

Hasil Pembelajaran

i. Menyatakan cara-cara mengumpul data atau maklumat.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:45 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 3 Skala

Sub Topik

3.1 Skala

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan jenis-jenis skala.
  2. Menukar dan menghubung kaitkan setiap skala.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai sebanyak 70%.


lajar

Tarikh: 25 Jan 2011 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

4.1 Graf bar mudah

Hasil Pembelajaran

i. Melukis graf bar mudah berdasarkan maklumat yang dikumpul.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Pratical (melukis grraf bar mudah)

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 3 Skala

Sub Topik

3.1 Skala

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan jenis-jenis skala.
  2. Menukar dan menghubung kaitkan setiap skala.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. latihan

Refleksi

Pelajar berjaya membezakan tiga jenis skala.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

4.1 Graf bar mudah

Hasil Pembelajaran

i. Mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Pratical

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.



Tarikh: 26 Jan 2011 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 - 2:00 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

4.1 Graf bar mudah

Hasil Pembelajaran

i. Melukis graf bar mudah berdasarkan maklumat yang dikumpul.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Pratical (melukis grraf bar mudah)

Refleksi

- cuti sakit -


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

4.1 Graf bar mudah

Hasil Pembelajaran

i. Melukis graf bar mudah berdasarkan maklumat yang dikumpul.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Pratical (melukis grraf bar mudah)

Refleksi

- cuti sakit -


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:45 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 3 Skala

Sub Topik

3.1 Skala

Hasil Pembelajaran

  1. mengukur jarak dengan menggunakan skala.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. latihan

Refleksi

- cuti sakit -



Tarikh: 20 Jan 2011 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 3 Skala

Sub Topik

3.1 Skala

Hasil Pembelajaran

  1. mengukur jarak dengan menggunakan skala.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. latihan

Refleksi

Pelajar masih lemah menguasai topik ini. topik ini akan dibincangkan pada waktu p&p setrusnya.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

4.1 Graf garisan mudah

Hasil Pembelajaran

i. Melukis graf garisan dengan menggunakan maklumat yang diberikan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Pratical

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35- 5:45 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

4.1 Graf garisan mudah

Hasil Pembelajaran

i. Melukis graf garisan dengan menggunakan maklumat yang diberikan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Pratical

Refleksi

waktu p&p ini digunakan untuk mempraktis topik mengukur jarak. p&p yang dirancang akan ditunda pada waktu p&p seterusnya.

.



Tarikh: 21 Jan 2011 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:10 – 3:45 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 3 Skala

Sub Topik

3.1 Skala

Hasil Pembelajaran

  1. mengira keluasan kawasan sekata brpandukan skala peta.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. latihan

Refleksi

waktu p&p ini digunakan untuk membincangkan topik menghubungkaitkan jenis skala. topik yang dirancang akan ditunda pada waktu p&p seterusnya.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00- 5:10 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

4.1 Graf garisan mudah

Hasil Pembelajaran

i. Melukis graf garisan dengan menggunakan maklumat yang diberikan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Pratical

Refleksi

Waktu p&p ini digunakan untuk menirraagumpul maklumat dan membina jadual. topik yang dirancang akan ditunda ke waktu p&p seterusnya.


Friday, January 21, 2011

RP MINGGU 3 (17 JAN – 22 JAN 2011)

Tarikh: 17 JAN 2011 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 2 Arah

Sub Topik

2.1 Arah mata angin

Hasil Pembelajaran

i. Menyatakan empat mata angin utama.

ii. Menyatakan empat arah mata angin perantaraan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

90% pelajar boleh menghafal arah mata angin.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 3 Skala dan Jarak

Sub Topik

3.1 Jarak

3.2 Skala (sambungan)

Hasil Pembelajaran

i. Mengira jarak mutlak.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Latihan (mengukur jarak mutlak)

Refleksi

Pelajar masih kurang mahir membuat ukuran. Topik ini akan disambung pada sesi P&P seterusnya.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:45 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 2 Arah

Sub Topik

2.1 Bearing sudutan/azimut

Hasil Pembelajaran

  1. Mengukur bearing sudutan berdasarkan peta topografi dengan menggunakan jangka sudut.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Praktis (mengukur bearing sudutan)

Refleksi

80% pelajar boleh mengukur bearing sudutan. Topik ini akan dipraktiskan lagi dalam sesi P&P seterusnya.


Tarikh: 18 Jan 2011 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 3 Skala dan Jarak

Sub Topik

3.1 Jarak

3.2 Skala

Hasil Pembelajaran

i. Mengenalpasti dan melukis skala lurus.

ii. Mentakrifkan konsep jarak.

iii. Mengira jarak relatif dan jarak mutlak.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii Latihan (kerja rumah)

Refleksi

Semua pelajar berjaya mengukur jarak mutlak berdasarkan contoh dalam buku teks.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 2 Arah

Sub Topik

2.1 Bearing sudutan/azimut

Hasil Pembelajaran

  1. Mengukur bearing sudutan berdasarkan peta topografi dengan menggunakan jangka sudut.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Praktis (mengukur bearing sudutan)

Refleksi

Semua pelajar boleh menggunakan jangka sudut membuat ukuran.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 3 Skala dan Jarak

Sub Topik

3.1 Jarak

3.2 Skala

Hasil Pembelajaran

i. Mengira jarak mutlak.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Praktis (membuat ukuran)

Refleksi

Semua pelajar berjaya mengukur jarak mutlak berdasarkan contoh dalam buku teks.


Tarikh: 19 Jan 2011 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 3 Skala dan Jarak

Sub Topik

3.1 Jarak

3.2 Skala

Hasil Pembelajaran

i. Mengenalpasti dan melukis skala lurus.

ii. Mentakrifkan konsep jarak.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii Praktis

Refleksi

Semua pelajar berjaya melukis skala lurus dengan menggunakan pembaris.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 3 Skala dan Jarak

Sub Topik

3.1 Jarak

3.2 Skala

Hasil Pembelajaran

i. Mengenalpasti dan melukis skala lurus.

ii. Mentakrifkan konsep jarak.

iii. Mengira jarak relatif dan jarak mutlak.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii Latihan (kerja rumah)

Refleksi

Semua pelajar berjaya mengukur jarak mutlak berdasarkan contoh dalam buku teks.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:45 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 2 Arah

Sub Topik

2.1 Bearing sudutan/azimuth

2.2 Bearing sukuan

Hasil Pembelajaran

  1. Mengukur bearing sudutan berdasarkan peta topografi dengan menggunakan jangka sudut.
  2. Mengukur bearing sukuan berdasarkan peta topografi dengan menggunakan jangka sudut.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Praktis (mengukur bearing sudutan dan sukuan)

Refleksi

Semua pelajar boleh menggunakan jangka sudut membuat ukuran bearing sudutan dan bearing sukuan.


Tarikh: 20 Jan 2011 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 2 Arah

Sub Topik

2.2 Bearing sukuan

Hasil Pembelajaran

  1. Mengukur bearing sukuan berdasarkan peta topografi dengan menggunakan jangka sudut.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Praktis (mengukur bearing sukuan)

Refleksi

90% pelajar boleh menggunakan jangka sudut membuat ukuran bearing sukuan dengan tepat.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

4.1 Graf bar mudah

Hasil Pembelajaran

i. Menyatakan cara-cara mengumpul data atau maklumat.

ii. Mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah.

iii. Menyusun maklumat dalam bentuk jadual.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 -5:45 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 3 Skala dan Jarak

Sub Topik

3.1 Jarak

3.2 Skala

Hasil Pembelajaran

i. Mengira jarak mutlak dan mengira jarak relatif.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. latihan (praktis)

Refleksi

95% pelajar dapat membuat latihan dengan baik.


Tarikh: 21 Jan 2011 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:10 – 3:45 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 2 Arah

Sub Topik

2.1 Bearing sudutan

2.2 Bearing sukuan

Hasil Pembelajaran

  1. Mengira bearing sudutan dan bearing sukuan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Praktis (mengukur bearing sukuan)

Refleksi

90% pelajar boleh menggunakan jangka sudut membuat ukuran bearing sukuan dengan tepat.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

4.1 Graf bar mudah

Hasil Pembelajaran

i. Menyatakan cara-cara mengumpul data atau maklumat.

ii. Mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah.

iii. Menyusun maklumat dalam bentuk jadual.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Tarikh: 22 Jan 2011 Hari: Sabtu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:10 – 1:10 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 3 Skala dan Jarak

Sub Topik

3.1 Jarak

3.2 Skala

Hasil Pembelajaran

i. Mengira jarak relatif dan jarak mutlak.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii Latihan (praktis)

Refleksi

80% dapat membuat ukuran dengan tepat. pelajar lain masih perlu dibantu. latihan diberikan supaya pelajar dapat mempraktiskannya di rumah.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:30 – 3:00 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

4.1 Graf bar mudah

Hasil Pembelajaran

i. Menyatakan cara-cara mengumpul data atau maklumat.

ii. Mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektid pembelajaran dica.pai. semua pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya 3 cara mengumpul maklumat


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:30 – 4:30 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 3: Skala

Sub Topik

3.1 Skala

3.2 Jarak

Hasil Pembelajaran

i. Menyatakan jenis-jenis skala.

ii. Menukar dan menghubungkaitkan setiap skala.

Pendekatan

Konstruktivisme dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Latihan

Refleksi

70% pelajar dapat menukar dan menghubungkaitan skala lurus, skala penyata dan pecahan wakilan. topik ini akan diulang lagi dalam sesi P
&P seterusnya.