Monday, April 25, 2011

RPH MINGGU 17 (26 APRIL – 29 APRIL 2011)

Tarikh: 26 April 2011 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 9 Pergerakan Bumi Dalam Sistem Suria

Sub Topik

Bayu Darat dan Bayu Laut

Hasil Pembelajaran

i.Menghuraikan kejadian bayu darat dan bayu laut.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii. Latihan pengukuhan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 10 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

10.1 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Cara Hidup (Siberia)

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan ciri-ciri cuaca dan iklim di Siberia.
  2. Menyatakan cara hidup penduduk di Siberia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

90% objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 9 Pergerakan Bumi Dalam Sistem Suria

Sub Topik

Bayu Darat dan Bayu Laut

Hasil Pembelajaran

i.Menghuraikan kejadian bayu darat dan bayu laut.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai 100%.



Tarikh: 27 April 2011 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 - 2:00 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tajuk

Unit 10 Pengurusan sumber

Sub Topik

10.1 Kepentingan Pengurusan Sumber

10.2 Langkah-langkah Pengurusan Sumber Di Malaysia

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan kepentingan pengurusan sumber.
  2. Menyenaraikan langkah-langkah pengurusan sumber yang dapat mengurangkan kesan negatif penerokaan sumber.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar berjaya menyatakan semula dua kepentingan pengurusan sumber dan dua langkah pengurusan sumber.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 10 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

10.1 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Cara Hidup

* Gurun Thar

* Siberia

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan ciri-ciri cuaca dan iklim di Gurun Thar dan Siberia.
  2. Menyatakan cara hidup penduduk di Gurun Thar dan Siberia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar beerjaya membezakan keadaan cuaca dan iklim di Gurun Thar dengan kawasan Siberia. 70% Objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 28 April 2011 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 10 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

10.1 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Cara Hidup

* Gurun Thar

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan ciri-ciri cuaca dan iklim di Gurun Thar.
  2. Menyatakan cara hidup penduduk di Gurun Thar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.



Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tajuk

Unit 11 Kegiatan Ekonomi Utama

Sub Topik

  1. Sektor Perkhidmatan
  • Pelancongan
  • Perkhidmatan

Objektif Pembelajaran

  1. Menyenaraikan jenis-jenis kegiatan ekonomi utama di Malaysia.
  2. Menyatakan jenis pelancongan di Malaysia.
  3. Menyatakan jenis perdagangan di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 10 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

10.1 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Cara Hidup (Greenland)

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan ciri-ciri cuaca dan iklim di Greenland.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. Pelajar menyatakan semula keadaan cuaca di Greenland.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tajuk

Unit 10 Pengurusan sumber

Sub Topik

10.3 Langkah-langkah Pengurusan Sumber Air Di Jepun.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan langkah-langkah pengurusan sumber air di Jepun.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii.Latihan Pengukuhan

Refleksi

Pelajar berjaya menyatakan semula dua langkah pengurusan sungai dan dua langkah pengurusan tasik di Jepun.


Tarikh: 29 April 2011 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 2:35 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 10 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

10.1 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Cara Hidup

* Siberia

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan ciri-ciri cuaca dan iklim di Siberia.
  2. Menyatakan cara hidup penduduk di Siberia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. Pelajar berjaya mengenalpasti ciri cuaca dan iklim di Siberia serta cara hidup penduduk di Siberia.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:10 – 3:45 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tajuk

Unit 11 Kegiatan Ekonomi Utama

Sub Topik

  1. Sektor Perkhidmatan
  • Pengangkutan
  • Kewangan
  • Pendidikan

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan jenis pengangkutan di Malaysia.
  2. Menyatakan lokasi utama terminal kereta api, pelabuhan utama, dan lapangan terbang utama.

iii.Menghuraikan perkhidmatan kewangan dan pendidikan di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i.Penerangan

ii.Soal jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 10 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

10.1 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Cara Hidup

* Greenland

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan ciri-ciri cuaca dan iklim di Greenland
  2. Menyatakan cara hidup penduduk di Greenland.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar berjaya mengenalpasti keadaan cuaca di kawasan Greenland. 70% Objektif pembelajaran dicapai.

Wednesday, April 20, 2011

RPH MINGGU 16 (18 APRIL – 21 APRIL 2011)

Tarikh: 18 April 2011 Hari: Isnin


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tajuk

Unit 10 Pengurusan sumber

Sub Topik

10.1 Kepentingan Pengurusan Sumber

10.2 Langkah-langkah Pengurusan Sumber Di Malaysia

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan kepentingan pengurusan sumber.
  2. Menyenaraikan langkah-langkah pengurusan sumber yang dapat mengurangkan kesan negatif penerokaan sumber.
  3. Mencadangkan langkah-langkah yang boleh diambil dalam pengurusan sumber untuk kegunaan masa depan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. Pelajar boleh menyatakan tiga kepentingan pengurusan sumber dan langkah pengurusan sumber di Malaysia.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 9 Pergerakan Bumi Dalam Sistem Suria

Sub Topik

9.2 Cuaca Dan Iklim Malaysia

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenalpasti 4 ciri iklim Negara Malaysia.
  2. Menghuraikan ciri hujan dan suhu iklim Negara Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 9 Pergerakan Bumi Dalam Sistem Suria

Sub Topik

i.Bayu Laut dan Bayu Darat

Hasil Pembelajaran

  1. Menghuraikan kejadian bayu laut dan bayu darat.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii.Latihan pengukuhan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Tarikh: 19 April 2011 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 9 Pergerakan Bumi Dalam Sistem Suria

Sub Topik

9.2 Cuaca Dan Iklim Malaysia

Hasil Pembelajaran

i.Menghuraikan ciri iklim angin negara Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

90 % Objektif pembelajaran dicapai. Langkah: melukis rajah pembentukan angin monsun barat daya dan angin monsun timur laut.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 9 Pergerakan Bumi Dalam Sistem Suria

Teknik

  1. Latihan pengukuhan
  2. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 9 Pergerakan Bumi Dalam Sistem Suria

Sub Topik

Cuaca dan Iklim di Malaysia

Hasil Pembelajaran

i.Menghuraikan kejadian hujan perolakan dan hujan bukit.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.



Tarikh: 20 April 2011 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 - 2:00 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tajuk

Bab 9 Kesan Penerokaan Sumber Terhadap Alam Sekitar

Sub Topik

9.1 Kesan Penerokaan Sumber Terhadap Alam Sekitar

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan enam kesan negatif penerokaan sumber.
  2. Menghuraikan enam kesan negatif penerokaan sumber.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar boleh menghuraikan sekurang-kurangnya dua kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 9 Pergerakan Bumi Dalam Sistem Suria

Sub Topik

Faktor-faktor Mempengaruhi iklim Di Malaysia (sambungan)

Hasil Pembelajaran

  1. Menghuraikan kejadian bayu laut dan bayu darat.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar berjaya membezakan bayu laut dan bayu darat.


Tarikh: 21 April 2011 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 9 Pergerakan Bumi Dalam Sistem Suria

Sub Topik

9.2 Cuaca Dan Iklim Malaysia (sambungan)

Hasil Pembelajaran

  1. Menghuraikan pembentukan angin monsun barat daya dan timur laut.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar berjaya membezakan pembentukan angin monsun timur laut dan barat daya.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tajuk

Unit 10 Pengurusan sumber

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Latihan pengukuhan
  2. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 10 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

10.1 Pengaruh Cuaca dan Iklim Terhadap Cuaca Hidup (Gurun Thar)

Aktiviti

i.Penerangan

ii.Soal-jawab

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tajuk

Unit 10 Pengurusan sumber

Sub Topik

10.1 Kepentingan Pengurusan Sumber

10.2 Langkah-langkah Pengurusan Sumber Di Malaysia

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan kepentingan pengurusan sumber.
  2. Menyenaraikan langkah-langkah pengurusan sumber yang dapat mengurangkan kesan negatif penerokaan sumber.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Waktu pembelajaran ini digunakan untuk membuat latihan pengukuhan bab 8 dan 9.


*22 April 2011 (jumaat) – Cuti Umum "Good Friday"