Saturday, July 23, 2011

RPH MINGGU 30 (25 JULAI – 29 JULAI 2011)

Tarikh: 25 Julai 2011 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Aktiviti

Ulangkaji Topik Tingkatan 1:

* Bab 6 Bentuk Muka Bumi (Sambungan)

* Bab 7 Potensi Bentuk Muka Bumi

Teknik

  1. Latihan
  2. Perbincangan

Refleksi

Pelajar memberi respon yang baik dalam sesi perbincangan. pelajar dapat menyiapkan latihan yang diberikan dalam masa yang ditetapkan.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 13 Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar

Sub Topik

13.2 Faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi di Negara Lain

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan ciri-ciri iklim dan tumbuh-tumbuhan semulajadi serta hidupan liar di Gurun Sahara.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii.Perbincangan (kerja kursus bahagian dapatan kajian) waktu kedua

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. Pelajar boleh menyatakan semula contoh tumbuhan dan hidupan liar di gurun Sahara.


Tarikh: 26 Julai 2011 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 13 Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar

Sub Topik

13.2 Faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi di negara lain

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan ciri-ciri iklim, tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar di Mediterranean dan Siberia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Topik Mediterranean ditundakan sebab masa tidak mencukupi. topik Siberia telah dibincangkan. Pelajar boleh menyatakan semula contoh tumbuhan semulajadi dan hidupan liar di Siberia.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 13 Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar

Sub Topik

13.2 Faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi di Negara Lain

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan ciri-ciri iklim dan tumbuh-tumbuhan semulajadi serta hidupan liar di Gurun Sahara.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Topik ini belum habis dibincangkan dan akan disambung pada masa P&P seterusnya.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 13 Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar

Sub Topik

13.2 Faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi di Negara Lain.

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan ciri-ciri iklim dan tumbuh-tumbuhan semulajadi serta hidupan liar di Gurun Sahara.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

jenis hidupan liar di Gurun Sahara tidak sempat dibincangkan dan akan sambung pada waktu P&P seterusnya.



Tarikh: 27 Julai 2011 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Aktiviti

Ulangkaji Topik Tingkatan 1:

* Bab 6 Bentuk Muka Bumi

Teknik

  1. Latihan
  2. Perbincangan

Refleksi

Pelajar memberi tumpuan perhatian yang baik ketika sesi ulangkaji. topik ini belum habis dibincangkan dan akan sambung pada sesi p&p seterusnya.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1N

Aktiviti

*Membincangkan kerja kursus bahagian:

  1. Rumusan
  2. Rujukan

*Susun hasil kerja kursus

Teknik

Perbincangan

Refleksi

-


Tarikh: 28 Julai 2011 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 13 Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar

Sub Topik

13.2 Jenis Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar di Negara-negara Lain

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan jenis tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar di kawasan Siberia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

70% objektif pembelajaran dicapai. Pelajar boleh menyatakan semula contoh hidupan liar dan tumbuhan semulajadi di kawasan tundra di Siberia.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3B

Aktiviti

Perbincangan kertas modal 1 (sambungan)

Teknik

  1. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1I

Aktiviti

Membincangkan kerja kursus bahagian:

Dapatan Kajian (topik 2 – bina carta pai)

Teknik

  1. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Aktiviti

Ulangkaji Topik Tingkatan 1:

* Bab 6 Bentuk Muka Bumi (sambungan)

* Bab 7 Potensi bentuk muka bumi

Teknik

  1. Latihan
  2. Perbincangan

Refleksi

Topik bab 7 belum habis dibincangkan dan akan disambung pada waktu p&p seterusnya.



Tarikh: 29 Julai 2011 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 2:35 petang

Tingkatan

1C

Aktiviti

Membincangkan kerja kursus bahagian:

Dapatan Kajian (Topik 2 – bina carta pai)

Teknik

  1. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:10 -3:45 petang

Tingkatan

3B

Aktiviti

Perbincangan kertas model 1 (sambungan)

Teknik

  1. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 -5:10 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 13 Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar

Sub Topik

13.2 Tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar di negara lain

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatak
    an ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semulajadi di kawasan gurun di Gurun Sahara.
  2. Menyatakan contoh hidupan liar di Gurun Sahara.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

70% Objektif pembelajaran dicapai. Pelajar boleh menyatakan tiga contoh tumbuhan semulajadi dan hidupan liar di Gurun Sahara.

Friday, July 22, 2011

RPH MINGGU 29 (18 JULAI – 22 JULAI 2011)

Tarikh: 18 Julai 2011        Hari: Isnin

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan 

3B 

Bidang Pembelajaran 

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia 

Aktiviti

Ulangkaji Bab 6 Bentuk Muka Bumi (Tingkatan 1)

Teknik 

  1. Latihan
  2. Perbincangan

Refleksi 

Topik ini belum habis dibincangkan dan akan sambung pada waktu p&p seterusnya.


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan 

1F 

Bidang Pembelajaran 

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya 

Tajuk 

Bab 13 Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar

Sub Topik 

13.1 Faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi di Malaysia

Objektif Pembelajaran 

  1. Menyatakan empat faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semulajadi negara Malaysia.
  2. Menghuraikan faktor bentuk muka bumi yang mempengaruhi tumbuh-tumbuhan semulajadi.

Pendekatan 

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. 

Teknik 

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii.Perbincangan (kerja kursus bahagian dapatan kajian)

Refleksi 

Objektif pembelajaran dicapai.


 

Tarikh: 19 Julai 2011        Hari: Selasa

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan 

1F 

Bidang Pembelajaran 

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya 

Tajuk 

Bab 13 Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar

Sub Topik 

13.1 Faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi di Malaysia

Objektif Pembelajaran 

  1. Menghuraikan faktor iklim, saliran, dan tanih yang mempengaruhi tumbuh-tumbuhan semulajadi.

Pendekatan 

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. 

Teknik 

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii.Latihan pengukuhan

Refleksi 

Objektif pembelajaran dicapai.


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

3:25 – 4:00 petang 

Tingkatan 

1I 

Bidang Pembelajaran 

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya 

Tajuk 

Bab 12 Jenis Dan Taburan Tumbuh-tumbuhan Semulajadi Dan Hidupan Liar

Sub Topik 

12.1 Hutan gunung

Objektif Pembelajaran 

  1. Menyatakan ciri-ciri hutan gunung.

Pendekatan 

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. 

Teknik 

i. Penerangan

ii. Soa-jawab 

Refleksi 

Objektif pembelajaran dicapai.


 

Mata Pelajaran

Geografi 

Masa 

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan 

1C

Bidang Pembelajaran 

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya 

Tajuk 

Bab 13 Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar

Sub Topik 

13.1 Faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi di Malaysia

Objektif Pembelajaran 

  1. Menyatakan empat faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semulajadi negara Malaysia.
  2. Menghuraikan faktor bentuk muka bumi yang mempengaruhi tumbuh-tumbuhan semulajadi

Pendekatan 

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. 

Teknik 

i. Penerangan

ii. Soal-jawab 

Refleksi 

Dua faktor telah dibincangkan. Topik lain ditunda ke sesi p&p seterusnya.


 


 

Tarikh: 20 Julai 2011            Hari: Rabu

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

12:50 - 2:00 petang

Tingkatan 

3I

Bidang Pembelajaran 

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia 

Tajuk 

Unit 15 Langkah-langkah Mengurangkan Kesan Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan program kitar semula yang diadakan di Denmark, Jerman, dan Taiwan.
  2. Menyatakan program rawatan air yang diadakan di China, Singapura, dan Jepun

Pendekatan 

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik 

  1. Penerangan
  2. Soal jawab
  1. Latihan pengukuhan

Refleksi 

Pelajar dapat membuat latihan objektif yang diberikan tanpa merujuk pada buku nota. 80% objektif pembelajaran dicapai.


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

5:10 – 6:20 petang 

Tingkatan 

1N 

Aktiviti

Membincangkan kerja kursus bahagian:

  1. Dapatan kajian (topik 4)

Teknik 

Perbincangan

Refleksi 

-


 

Tarikh: 21 Julai 2011            Hari: Khamis

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan 

1C

Bidang Pembelajaran 

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk 

Bab 13 Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar

Sub Topik 

13.1 Faktor Yang Mempengaruhi Pelbagai Jenis tumbuh-tumbuhan Semula Jadi di Malaysia

13.2 Jenis Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar di Negara-negara Lain

Objektif Pembelajaran 

  1. Menghuraikan faktor iklim, saliran, dan tanih yang mempengaruhi tumbuh-tumbuhan semulajadi.
  2. Mengenalpasti taburan kawasan Gurun Sahara, Mediterranena, Tundra, dan Thailand.

Pendekatan 

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik 

i. Penerangan

ii. Soal-jawab 

Refleksi 

80% objektif pembelajaran dicapai.


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan 

3B 

Aktiviti

Perbincangan kertas modal 1

Teknik 

  1. Perbincangan

Refleksi 

14 soalan modal 1 telah dibincangkan.


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

4:35 – 5:10 petang 

Tingkatan 

1I 

Aktiviti

Membincangkan kerja kursus bahagian:

Dapatan Kajian (topik 2)

Teknik 

  1. Perbincangan

Refleksi 

-


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan 

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia 

Tajuk 

Unit 16 Kepentingan Kerjasama Ekonomi Antarabangsa

Objektif Pembelajaran 

i.Menjelaskan dengan contoh kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.

Pendekatan 

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik 

  1. Penerangan
  2. Soal jawab 

Refleksi 

Pelajar boleh menyatakan semula sekurang-kurangnya tiga kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa.


 

Tarikh: 22 Julai 2011        Hari: Jumaat

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

2:00 – 2:35 petang 

Tingkatan 

1C 

Aktiviti 

Membincangkan kerja kursus bahagian:

Dapatan Kajian (Topik 2)

Teknik 

  1. Perbincangan 

Refleksi 

-


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

3:10 -3:45 petang

Tingkatan 

3B 

Aktiviti

Perbincangan kertas modal 1 (sambungan)

Teknik 

  1. Perbincangan

Refleksi 

Semua pelajar ada ceramah bagi subjek bahasa melayu.


 

Mata Pelajaran 

Geografi 

Masa 

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan 

1N

Bidang Pembelajaran 

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya 

Tajuk 

Bab 12 Jenis Dan Taburan Tumbuh-tumbuhan Semulajadi Dan Hidupan Liar

Sub Topik 

12.1 Hutan Paya

Objektif Pembelajaran 

  1. Menyatakan ciri-ciri hutan paya air masin dan hutan paya air tawar.

Pendekatan 

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. 

Teknik 

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi 

Pelajar boleh membezakan hutan paya air tawar dan hutan paya air masin.