Monday, September 26, 2011

RPH MINGGU 39 (26 SEPT – 30 SEPT 2011)

Tarikh: 26 Sept 2011 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

3B

Aktiviti

Perbincangan Soalan Model 8

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar (sambungan)

Objektif Pembelajaran

  1. Menghuraikan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar sebagai potensi kegunaan masa depan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 27 Sept 2011 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar (sambungan)

Objektif Pembelajaran

  1. Menjelaskan dengan contoh kepentingan dan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii.Latihan pengukuhan

Refleksi

80% objektif pembelajaran dicapai. pelajar dapat membuat latihan pengukuhan yang diberikan.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar

Aktiviti

Perbincangan latihan pengukuhan bab 16

Teknik

i. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar (sambungan)

Objektif Pembelajaran

  1. Menghuraikan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar sebagai potensi kegunaan masa depan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

70% objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 28 Sept 2011 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Aktiviti

Membuat soalan PMR Tahun 2010

Teknik

  1. Latihan
  2. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

1I

Aktiviti

Ulangkaji Bab 9 Sistem Suria

Teknik

i. Latihan

ii. Perbincangan

Refleksi

Topik ini belum habis dibincangkan dan akan sambung pada sesi pembelajaran seterusnya.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar

Objektif Pembelajaran

  1. Menyatakan konsep pemeliharaan dan pemuliharaan.
  2. Menyatakan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar berjaya membezakan konsep pemeliharaan dan pemuliharaan.



Tarikh: 29 Sept 2011 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar

Objektif Pembelajaran

  1. Menjelaskan dengan contoh kepentingan dan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

80% objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3B

Aktiviti

Perbincangan soalan PMR Tahun 2010

Teknik

  1. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1I

Aktiviti

Ulangkaji Bab 9 Sistem Suria

Teknik

i. Perbincangan soalan latihan pengukuhan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 5:45 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Aktiviti

Latihan soalan PMR Tahun 2009

Teknik

  1. Latihan
  2. Perbincangan

Refleksi

-


Tarikh: 30 Sept 2011 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 2:35 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar (sambungan)

Objektif Pembelajaran

  1. Menjelaskan dengan contoh kepentingan dan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Latihan pengukuhan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:10 – 3:45 petang

Tingkatan

3B

Aktiviti

Perbincangan soalan PMR Tahun 2009

Teknik

  1. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar

Objektif Pembelajaran

Menghuraikan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar sebagai potensi kegunaan masa depan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

60% objektif pembelajaran dicapai. latihan pengukuhan dalam bentuk isi tempat kosong untuk menambahkan pemahaman pelajar.


Thursday, September 22, 2011

RPH MINGGU 38 (19 SEPT – 23 SEPT 2011)

Tarikh: 19 Sept 2011 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

3B

Aktiviti

Perbincangan Soalan Ujian (kertas model PMR)

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar

Objektif Pembelajaran

  1. Menjelaskan konsep pemeliharaan dan pemuliharaan.
  2. Menyenaraikan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar sebagai potensi kegunaan masa depan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

80% Objektif pembelajaran dicapai. Pelajar berjaya membezakan pemeliharaan dan pemuliharaan.


Tarikh: 20 Sept 2011 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar

Objektif Pembelajaran

  1. Menyenaraikan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar sebagai potensi kegunaan masa depan.
  2. Menjelaskan dengan contoh kepentingan dan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii.Latihan pengukuhan

Refleksi

80% objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar

Objektif Pembelajaran

  1. Menyenaraikan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar sebagai potensi kegunaan masa depan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 15 Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar

Objektif Pembelajaran

  1. Menghuraikan kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii.Latihan pengukuhan

Refleksi

Pelajar memberi respon yang baik ketika sesi p&p. Objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 21 Sept 2011 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Aktiviti

Ulangkaji Topik Tingkatan 2:

* Bab 15 Sistem pengangkutan di Malaysia

Bab 16 Perkembangan sistem perhubungan di Malaysia Dan Kanada

Teknik

  1. Latihan
  2. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar

Objektif Pembelajaran

  1. Menjelaskan dengan contoh kepentingan dan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

70% objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 15 Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar

Objektif Pembelajaran

  1. Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.
  2. Menghuraikan kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Topik kesan kegiatan petempatan belum dibincangkan akan disambung pada waktu p&p seterusnya.


Tarikh: 22 Sept 2011 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar

Objektif Pembelajaran

  1. Menjelaskan konsep pemeliharaan dan pemuliharaan.
  2. Menyenaraikan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar sebagai potensi kegunaan masa depan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3B

Aktiviti

Perbincangan kertas modal 6

Teknik

  1. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar (sambungan)

Objektif Pembelajaran

  1. Menjelaskan dengan contoh kepentingan dan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii.latihan pengukuhan (kerja rumah)

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 5:45 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Aktiviti

Latihan soalan PMR Tahun 2010

Teknik

  1. Latihan
  2. Perbincangan

Refleksi

40 soalan telah dibincangkan.


Tarikh: 23 Sept 2011 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 2:35 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar (sambungan)

Objektif Pembelajaran

  1. Menjelaskan dengan contoh kepentingan dan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:10 – 3:45 petang

Tingkatan

3B

Aktiviti

Perbincangan kertas modal 7

Teknik

  1. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 2: Cuaca dan Iklim dan Pengaruhnya

Tajuk

Bab 16 Pemeliharaan dan Pemuliharaan Tumbuh-tumbuhan Semula jadi dan Hidupan Liar

Objektif Pembelajaran

  1. Menjelaskan konsep pemeliharaan dan pemuliharaan.
  2. Menyenaraikan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar sebagai potensi kegunaan masa depan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

60% objektif pembelajaran dicapai. pelajar boleh membezakan konsep pemeliharaan dan pemuliharaan.