Sunday, February 26, 2012

RPH MINGGU 9 (27 FEB – 3 MAC 2012)

Tarikh: 27 Feb 2012 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 7: Taburan Pelbagai Sumber

Sub Topik

7.1 Sumber Mineral di Malaysia

Hasil Pembelajaran

  1. Menamakan jenis dan kawasan mineral di negara malaysia.
  2. Menamakan taburan mineral di atas peta negara Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan (peta)

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. pelajar boleh membuat latihan yang diberikan berdasarkan nota lampiran yang diberikan.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

3A

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 7: Taburan Pelbagai Sumber

Sub Topik

7.3 Sumber Tenaga di Malaysia

7.4 Sumber Tenaga di Negara Lain.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan sumber tenaga yang digunakan di negara Malaysia.
  2. Menamakan sumber tenaga dan taburannya di negara Malaysia.
  3. Menyenaraikan jenis-jenis tenaga di negara lain.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 28 Feb 2012 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.2 Kawasan tanah pamah

6.3 Kawasan Pinggir Pantai (Bentuk muka bumi hakisan)

Hasil Pembelajaran

i. Mengenalpasti kawasan tanah pamah di Malaysia.

ii.Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi akibat proses hakisan di pinggir laut di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah pamah

Hasil Pembelajaran

i.Mengenalpasti kawasan tanah pamah di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar memahami taburan kawasan tanah pamah di malaysia melalui peta yang ditunjukkan.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.3 Kawasan Pinggir Pantai (Bentuk muka bumi hakisan)

Hasil Pembelajaran

i.Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi akibat proses hakisan di pinggir laut di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 29 Feb 2012 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.3 Kawasan Pinggir Pantai (Bentuk muka bumi hakisan dan pemendapan)

Hasil Pembelajaran

i.Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi akibat proses pemendapan di pinggir laut di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. pelajar dapat mengenalpasti bentuk muka bumi pinggir laut melalui latihan yang diberikan.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3L

Aktiviti

Perbincangan Kerja Kursus Geografi

Teknik

i. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:45 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.3 Kawasan Pinggir Pantai (Bentuk muka bumi hakisan)

Hasil Pembelajaran

i.Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi akibat proses hakisan di pinggir laut di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar kelas ini sangat lemah. tetapi pelajar dapat faham bentuk muka bumi hakisan melalui gambar yang ditunjukkan.


Tarikh: 1 Mac 2012 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 7: Taburan Pelbagai Sumber

Sub Topik

7.3 Sumber Tenaga di Malaysia

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan sumber tenaga yang digunakan di negara Malaysia.
  1. Menamakan sumber tenaga dan taburannya di negara Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

Refleksi

Waktu p&p ini digunakan untuk membincangkan kerja kursus geografi.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

3A

Aktiviti

Perbincangan Kerja Kursus Geografi

Teknik

i. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Mengenalpasti taburan sungai utama di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Pelajar boleh mengenali sungai di Malaysia melalui peta malaysia.


Tarikh: 2 Mac 2012 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 2:35 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.3 Kawasan Pinggir Pantai (Bentuk muka bumi pemendapan)

Hasil Pembelajaran

i.Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi hasil proses pemendapan di pinggir laut di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

waktu p&p ini digunakan untuk mengulangkaji bab 1 untuk persediaan ujian 1.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:35 – 3:45 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.3 Kawasan Pinggir Pantai (Bentuk muka bumi pemendapan)

Hasil Pembelajaran

i.Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi hasil proses pemendapan di pinggir laut di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. Pelajar dapat mengenali bentuk muka bumi pemendapan melalui latihan (gambar rajah) yang diberikan.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Mengenalpasti taburan sungai utama di Malaysia.

ii.Mengenalpasti enam pola saliran.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Waktu p&p ini digunakan untuk membincangkan latihan pengukuhan untuk topik tanah pamah dan pinggir laut.


Tarikh: 3 Mac 2012 Hari: Sabtu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:00 – 12:30 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.3 Kawasan Pinggir Pantai (Bentuk muka bumi pemendapan)

Hasil Pembelajaran

i.Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi hasil proses pemendapan di pinggir laut di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Waktu p&p ini digunakan untuk mengulangkaji bab 2 dan bab3 untuk persediaan ujian 1.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:30 – 13:30 petang

Tingkatan

1D

Aktiviti

Ulangkaji untuk ujian 1

Teknik

i.Soal-jawab

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:00 petang

Tingkatan

1A

Aktiviti

Ulangkaji untuk ujian 1

Teknik

i.Soal-jawab

Refleksi

-

Saturday, February 18, 2012

RPH MINGGU 8 (20 FEB – 24 FEB 2012)

Tarikh: 20 Feb 2012 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

UniT 5: Peta

Sub Topik

5.1 Pandang darat fizikal

5.2 Pandang darat budaya

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenalpasti pandang darat fizikal dan pandang darat budaya.
  2. Menghubungkaitkan pandang darat fizikal dengan pandang darat budaya.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

3A

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 7: Taburan Pelbagai Sumber

Sub Topik

7.1 Sumber Mineral di Malaysia

Hasil Pembelajaran

  1. Menamakan jenis dan kawasan mineral di negara malaysia.
  2. Menamakan taburan mineral di atas peta negara Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

objektif pembelajaran tercapai. 80% pelajar boleh membuat latihan (peta) yang diberikan tanpa rujuk kepada nota.



Tarikh: 21 Feb 2012 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah tinggi

Hasil Pembelajaran

i.Menyatakan banjaran utama di Malaysia

ii.Menyatakan kepentingan banjaran di Malaysia

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah tinggi

Hasil Pembelajaran

i.Memahami kepelbagaian bentuk muka bumi di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar boleh memahami bentuk muka bumi di malaysia secara keseluruhan.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Tanah Tinggi (sambungan)

- Sistem gunung lipat

Hasil Pembelajaran

i.Memahami sistem gunung lipat tua dan sistem gunung lipat muda.

ii.Membezakan sistem gunung lipat tua dan sistem gunung lipat muda.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangani
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 22 Feb 2012 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.2 Kawasan tanah pamah

Hasil Pembelajaran

i.Menyatakan kepentingan kawasan tanah pamah

ii.Menyatakan lokasi dataran utama di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3L

Aktiviti

Perbincangan Kerja Kursus Geografi

Teknik

i. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 4:45 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah tinggi (sambungan)

Hasil Pembelajaran

i.Mengenalpasti taburan banjaran di Malaysia melalui peta.

ii. Memahami sistem gunung lipat muda di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 23 Feb 2012 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 6: Sumber-sumber utama

Sub Topik

6.1 Sumber boleh diperbaharui

6.2 Sumber tidak boleh diperbaharui

Hasil Pembelajaran

i.Mentakrif sumber boleh diperbaharui dan sumber tidak boleh diperbaharui.

ii.Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.3 Kawasan Pinggir Pantai

Hasil Pembelajaran

i.Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi pinggir laut di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 24 Feb 2012 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 2:35 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah tinggi (sambungan)

Hasil Pembelajaran

i. Memahami sistem gunung lipat tua di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:35 – 3:45 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.2 Kawasan tanah pamah

Hasil Pembelajaran

i.Menyatakan kepentingan kawasan tanah pamah

ii.Menyatakan lokasi dataran utama di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.2 Kawasan tanah pamah

Hasil Pembelajaran

i.Menyatakan kepentingan kawasan tanah pamah

ii.Menyatakan lokasi dataran utama di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi