Saturday, March 24, 2012

RPH MINGGU 13 (26 MAC – 30 MAC 2012)

Tarikh: 26 Mac 2012 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 7: Taburan Pelbagai Sumber

Sub Topik

7.4 Sumber Tenaga di Negara Lain.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan jenis-jenis tenaga di negara lain.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

waktu pembelajaran ini digunakan untuk membincangkan kerja kursus geografi. tajuk yang dirancang akan ditundakan.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

3A

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 8 Kepentingan Pelbagai Sumber

Sub Topik

8.1 Penerokaan Pelbagai Sumber Di Malaysia

Hasil Pembelajaran

  • Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia seperti bahan mentah, pekerjaan, pendapatan negara,pembukaan kawasan baru dan infrasturuktur.
  • Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia seperti bahan mentah,pekerjaan,pendapatan negara,pembukaan kawasan baru dan infrastuktur.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 27 Mac 2012 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

  1. Membincangkan bentuk muka bumi di bahagian hulu, bahagian tengah sungai dan bahagian hilir sungai.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. pelajar senang memahami topik ini melalui gambarajah yang ditunjukkan.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Memahami bentuk muka bumi bahagian hulu sungai.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar boleh memahami bentuk muka bumi air terjun dan jeram melalui gambarajah yang ditunjukkan.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

  1. Membincangkan bentuk muka bumi di bahagian hulu, bahagian tengah sungai dan bahagian hilir sungai.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. pelajar berjaya menguasai topik ini dan boleh membezakan bentuk muka bumi setiap bahagian sungai.


Tarikh: 28 Mac 2012 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

  1. Membincangkan bentuk muka bumi di bahagian hulu, bahagian tengah sungai dan bahagian hilir sungai.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar boleh menguasai topik ini dengian melukis setiap bentuk muka bumi sungai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3L

Aktiviti

Perbincangan kerja kursus Geografi

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:45 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

  1. Memahami bentuk muka bumi di peringkat tengah sungai, dan bahagian hilir sungai.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar kelas ini sangat lemah. tetapi masih boleh mengenalpasti bentuk muka bumi sungai melalui lukisan yang ditunjukkan.


Tarikh: 29 Mac 2012 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 8 Kepentingan Pelbagai Sumber

Sub Topik

8.1 Penerokaan Pelbagai Sumber Di Malaysia

Hasil Pembelajaran

  • Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia seperti bahan mentah, pekerjaan, pendapatan negara,pembukaan kawasan baru dan infrasturuktur.
  • Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia seperti bahan mentah,pekerjaan,pendapatan negara,pembukaan kawasan baru dan infrastuktur.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

Waktu p &p ini digunakan untuk membincangkan
sumber tenaga lain yang digunakan di luar negara.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

3A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B

Tajuk

Unit 9 Kesan Penerokaan Sumber Terhadap Alam Sekitar

Sub Topik

Kesan Penerokaan Sumber Terhadap Alam Sekitar

Hasil Pembelajaran

i. Menerangkan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Topik pembelajaran ini ditundakan. waktu ini digunakan untuk buat semakan kerja kursus geografi.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi Dan Halangan Bentuk Muka Bumi Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

7.1 Potensi Bentuk Muka BumiMalaysia kepada Kegiatan Manusia

Hasil Pembelajaran

  1. Menghuraikan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan
ii. Soal- jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 30 Mac 2012 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 2:35 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi (sambungan)

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Memahami bentuk muka bumi di bahagian hilir sungai.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:35 – 3:45 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi Dan Halangan Bentuk Muka Bumi Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

7.1 Potensi Bentuk Muka BumiMalaysia kepada Kegiatan Manusia

Hasil Pembelajaran

  1. Menghuraikan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi Dan Halangan Bentuk Muka Bumi Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

7.1 Potensi Bentuk Muka BumiMalaysia kepada Kegiatan Manusia

Hasil Pembelajaran

  1. Menghuraikan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.

Saturday, March 10, 2012

RPH MINGGU 12 (19 MAC – 23 MAC 2012)

Tarikh: 19 Mac 2012 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3L

Aktiviti

Perbincangan soalan percubaan PMR

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

3A

Aktiviti

Perbincangan soalan percubaan PMR

Refleksi

-


Tarikh: 20 Mac 2012 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Mengenalpasti taburan sungai utama di Malaysia.

ii.Mengenalpasti enam pola saliran.

ii.menghuraikan pola ranting dan pola jejala.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Menyatakan enam jenis pola saliran.

ii.Memahami pola ranting.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar boleh memahami pola ranting dan pola jejala melalui lukisan yang ditunjukkan.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Mengenalpasti taburan sungai utama di Malaysia.

ii.Mengenalpasti enam pola saliran.

ii.menghuraikan pola ranting dan pola jejala.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 21 Mac 2012 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Mengenalpasti taburan sungai utama di Malaysia.

ii.Mengenalpasti enam pola saliran.

ii.menghuraikan pola ranting dan pola jejala.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3L

Aktiviti

Perbincangan soalan percubaan PMR

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:45 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

  1. Memahami pola jejala, pola jejari, pola setumpu, dan pola sejajar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar mengenalpasti jenis pola saliran melalui gambarajah yang ditunjukkan.


Tarikh: 22 Mac 2012 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

3L

Aktiviti

Perbincangan kerja kursus Geografi

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

3A

Aktiviti

Perbincangan Kerja Kursus Geografi

Teknik

i. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Memahami pola sepunca, pola sejajar, pola setumpu, dan pola bersirat.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. pelajar berjiaya membezakan setiap pola saliran melalui gambarajah.


Tarikh: 23 Mac 2012 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 2:35 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Memahami profil panjang dan profil rentas sungai.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:35 – 3:45 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Memahami pola sepunca, pola sejajar, pola setumpu, dan pola bersirat.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.4 Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Memahami profil panjang dan profil rentas sungai.

ii.Memahami bentuk muka bumi yang dihasilkan di bahagian hulu sungai.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.