Sunday, January 8, 2012

RPH MINGGU 2 (9 JAN – 13 JAN 2012)

Tarikh: 9 Jan 2012 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 1:25 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Pengenalan Kepada Sukatan Pelajaran Geografi Tingkatan 1

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

  1. Kedudukan mutlak

Hasil Pembelajaran

i. Mengenali sukatan pelajaran Geografi Tingkatan 1.

ii. Menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat mudah seperti lajur dan baris.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

3A

Bidang Pembelajaran

* Pengenalan Kepada Sukatan Pelajaran Geografi Tingkatan 3

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

1.1 Rujukan Grid

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenali sukatan pelajaran Geografi Tingkatan 3.
  2. Mengenalpasti kedudukan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta topografi.
  3. Menyatakan rujukan grid 4 angka dan 6 angka berasaskan ciri-ciri geografi yang diberikan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:45 – 6:20 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

* Pengenalan Kepada Sukatan Pelajaran Geografi Tingkatan 3

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

1.1 Rujukan Grid

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenali sukatan pelajaran Geografi Tingkatan 3.
  2. Mengenalpasti kedudukan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta topografi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Semua pelajar boleh mengenalpasti garisan timuran dan utaraan.


Tarikh: 10 Jan 2012 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

  1. Rujukan Grid
  2. Ketinggian

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan rujukan grid 6 angka berasaskan ciri-ciri geografi yang diberikan.
  2. Menyatakan cara mengenalpasti ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

80% pelajar mahir mencari rujukan grid 6 angka. latihan diberikan untuk mengukuhkan pemahaman pelajar.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 - 4:00 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

  1. Koordinat

Hasil Pembelajaran

i. Menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Pelajar kelas ini sangat lemah dan lambat belajar. jadi latihan diberikan untuk menambahkan pemahaman pelajar.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Pengenalan Kepada Sukatan Pelajaran Geografi Tingkatan 1

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

  1. Kedudukan mutlak

Hasil Pembelajaran

i. Mengenali sukatan pelajaran Geografi Tingkatan 1.

ii. Menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat mudah seperti lajur dan baris.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

semua pelajar boleh menjawab latihan koordinat dengan baik.


Tarikh: 11 Jan 2012 ` Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

3A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

  1. Ketinggian
  2. Kontur dan Keratan Rentas

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan cara mengenalpasti ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi.
  2. Menamakan bentuk muka bumi berdasarkan ciri-ciri garisan kontur.
  3. Melukis keratan rentas berdasarkan garisan kontur yang diberi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

90% dapat melukis keratan rentas dengan tepat.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Pengenalan Kepada Sukatan Pelajaran Geografi Tingkatan 1

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

1.1 Kedudukan mutlak

1.2 Kedudukan relatif

Hasil Pembelajaran

i. Mengenali sukatan pelajaran Geografi Tingkatan 1.

ii. Menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat mudah seperti lajur dan baris.

iii. Membezakan kedudukan mutlak dan kedudukan relatif.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:45 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 2 Arah

Sub Topik

2.1 Arah mata angin

Hasil Pembelajaran

i. Menyatakan empat mata angin utama.

ii.Menyatakan empat arah mata angin perantaraan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

semua pelajar boleh mengenalpasti arah dengan baik.


Tarikh: 12 Jan 2012 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 2 Arah

Sub Topik

2.1 Arah mata angin

Hasil Pembelajaran

i. Menyatakan empat mata angin utama.

ii.Menyatakan empat arah mata angin perantaraan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:45 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

1.1 Kedudukan mutlak

1.2 Kedudukan relatif

Hasil Pembelajaran

i. Menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat.

ii. Membezakan kedudukan mutlak dan kedudukan relatif.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

semua pelajar boleh membezakan kedudukan mutlak dan kedudukan relatif.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:45 – 6:20 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

Kontur dan Keratan Rentas

Hasil Pembelajaran

i.Melukis keratan rentas berdasarkan garisan kontur yang diberi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Latihan

Refleksi

Waktu pembelajaran ini digunakan untuk mengulang balik topik rujukan grid 6 angka. topik yang dirancang akan ditunda ke sesi pembelajaran seterusnya.


Tarikh: 13 Jan 2012 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 2 Arah

Sub Topik

2.1 Arah mata angin

Hasil Pembelajaran

i. Menyatakan empat mata angin utama.

ii.Menyatakan empat arah mata angin perantaraan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 3 Skala Dan Jarak

Sub Topik

Jarak:

  1. Jarak Mutlak


Skala:

  1. Skala Mudah

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenalpasti dan melukis skala lurus.
  2. Mentakrifkan konsep jarak.
  3. Mengira jarak mutlak pada peta lakar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai 100%.

No comments:

Post a Comment