Saturday, April 14, 2012

RPH MINGGU 16 (16 APRIL – 21 APRIL 2012)

Tarikh: 16 April 2012 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

3A

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 10 Pengurusan sumber

Sub Topik

10.3 Langkah-langkah Pengurusan Sumber Air Di Jepun

Hasil Pembelajaran

  • Menyenaraikan langkah-langkah pengurusan sumber air di Jepun.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii.latihan pengukuhan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:45 – 6:20 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 9 Kesan Penerokaan Sumber Terhadap Alam Sekitar

Sub Topik

Kesan Penerokaan Sumber Terhadap Alam Sekitar

Hasil Pembelajaran

i. Menerangkan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

-


Tarikh: 17 April 2012 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi Dan Halangan Bentuk Muka Bumi Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

7.1 Potensi Bentuk Muka BumiMalaysia kepada Kegiatan Manusia.

7.2 Halangan Bentuk Muka Bumi

Hasil Pembelajaran

  1. Menghuraikan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi di negara lain (Tasik Tonle Sap di Kemboja).
    1. Menyenaraikan bentuk muka bumi yang menghalang kegiatan manusia.
    2. Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi Dan Halangan Bentuk Muka Bumi Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

7.1 Potensi Bentuk Muka BumiMalaysia kepada Kegiatan Manusia.

7.2 Halangan Bentuk Muka Bumi

Hasil Pembelajaran

  1. Menghuraikan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi di negara lain (cerun bukit di Pulau Jawa).

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi Dan Halangan Bentuk Muka Bumi Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

7.1 Potensi Bentuk Muka BumiMalaysia kepada Kegiatan Manusia.

7.2 Halangan Bentuk Muka Bumi

Hasil Pembelajaran

  1. Menghuraikan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi di negara lain (Tasik Tonle Sap di Kemboja).
  2. Menyenaraikan bentuk muka bumi yang menghalang kegiatan manusia.
  3. Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 18 April 2012 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi Dan Halangan Bentuk Muka Bumi Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

7.1 Potensi Bentuk Muka BumiMalaysia kepada Kegiatan Manusia.

Hasil Pembelajaran

  1. Menghuraikan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi di negara lain (Sungai Menam Chao Phraya di Thailand, Tasik Tonle Sap di Kemboja).

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 - 4:00 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 9 Kesan Penerokaan Sumber Terhadap Alam Sekitar

Sub Topik

Kesan Penerokaan Sumber Terhadap Alam Sekitar (sambungan)

Hasil Pembelajaran

i. Menerangkan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:45 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi Dan Halangan Bentuk Muka Bumi Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

7.1 Potensi Bentuk Muka BumiMalaysia kepada Kegiatan Manusia.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi di negara lain (Sungai Menam Chao Phraya di Thailand, Tasik Tonle Sap di Kemboja)

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

-


Tarikh: 19 April 2012 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 10 Pengurusan sumber

Sub Topik

10.1 Kepentingan Pengurusan Sumber

10.2 Langkah-langkah Pengurusan Sumber Di Malaysia

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan kepentingan pengurusan sumber.
  1. Menyenaraikan langkah-langkah pengurusan sumber yang dapat mengurangkan kesan negatif penerokaan sumber.
  2. Menghuraikan langkah-langkah pengurusan sumber yang dapat mengurangkan kesan negatif penerokaan sumber.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

3A

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 11 Kegiatan Ekonomi Utama

Sub Topik

Sektor perkhidmatan

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan 5 jenis kegiatan dalam sektor perkhidmatan.
  2. Menyatakan jenis-jenis aktiviti pelancongan di Malaysia.
  3. Menyatakan jenis aktiviti kewangan dan pengangkutan

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi Dan Halangan Bentuk Muka Bumi Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

7.1 Potensi Bentuk Muka BumiMalaysia kepada Kegiatan Manusia.

7.2 Halangan Bentuk Muka Bumi

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan bentuk muka bumi yang menghalang kegiatan manusia.
  2. Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

iii.Latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 20 April 2012 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 2:35 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi Dan Halangan Bentuk Muka Bumi Terhadap Kegiatan Manusia

Sub Topik

7.2 Halangan Bentuk Muka Bumi

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan bentuk muka bumi yang menghalang kegiatan manusia.
  2. Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:35 – 3:45 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 8 Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar

Sub Topik

Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.
  2. Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 8 Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar

Sub Topik

Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.
  2. Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 21 April 2012 Hari: Sabtu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:40 - 1:40 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 10 Pengurusan sumber

Sub Topik

10.2 Langkah-langkah Pengurusan Sumber Di Malaysia (sambungan)

Hasil Pembelajaran

  1. Menghuraikan langkah-langkah pengurusan sumber yang dapat mengurangkan kesan negatif penerokaan sumber.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

1:55 - 1:45 petang

Tingkatan

3A

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 11 Kegiatan Ekonomi Utama

Sub Topik

Sektor perindustrian

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenalpasti kegiatan perindustrian dan lokasi perindustrian di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:10 - 4:00 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 8 Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar

Sub Topik

Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.
  2. Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

-

No comments:

Post a Comment