Saturday, January 12, 2013

RPH MINGGU 2 (7 JAN – 11 JAN 2013)

Tarikh: 7 Jan 2013                    Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Pengenalan Kepada Sukatan Pelajaran Geografi Tingkatan 3

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

1.1 Rujukan Grid

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan rujukan grid 6 angka berasaskan ciri-ciri geografi yang diberikan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


 

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Pengenalan Kepada Sukatan Pelajaran Geografi Tingkatan 3

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

1.1 Rujukan Grid

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan rujukan grid 6 angka berasaskan ciri-ciri geografi yang diberikan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Latihan.

Refleksi

Pelajar masih belum menguasai topik rujukan grid 6 angka. Topik ini akan dibincangkan dalam sesi p&p seterusnya.


 

Tarikh: 8 Jan 2013                    Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Pengenalan Kepada Sukatan Pelajaran Geografi Tingkatan 1

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

1.1 Kedudukan mutlak

1.2 Kedudukan relatif

Hasil Pembelajaran

i. Mengenali sukatan pelajaran Geografi Tingkatan 1.

ii. Menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat mudah seperti lajur dan baris.

iii. Membezakan kedudukan mutlak dan kedudukan relatif.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan evidens (B1D1E1, B2D1E1)

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%. Semua pelajar berjaya menjawab soalan evidens yang diberikan.


 

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Pengenalan Kepada Sukatan Pelajaran Geografi Tingkatan 3

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

1.1 Rujukan Grid

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan rujukan grid 6 angka berasaskan ciri-ciri geografi yang diberikan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Latihan

Refleksi

Pelajar boleh membuat latihan rujukan grid 6 angka dengan bantuan guru. Latihan pengukuhan diberikan sebagai kerja rumah.


 

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

3F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

1.1Ketinggian

  1. Kontur

Hasil Pembelajaran

  1. Menyatakan rujukan grid 6 angka berasaskan ciri-ciri geografi yang diberikan.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan (rujukan grid 6 angka)

Refleksi

90% pelajar dapat menguasai topik rujukan grid 6 angka. Latihan pengukuhan diberikan untuk praktis pelajar.


 

Tarikh: 9 Jan 2013    `                Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:45 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

Kontur dan Keratan Rentas

Hasil Pembelajaran

i. Menamakan bentuk muka bumi berdasarkan ciri-ciri garisan kontur.

ii.Melukis keratan rentas berdasarkan garisan kontur yang diberi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Latihan (melukis keratan rentas)

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%. Semua pelajar dapat membuat latihan keratan rentas yang diberikan.


 

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:45 – 6:20 petang

Tingkatan

3F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

Kontur dan Keratan Rentas

Hasil Pembelajaran

i. Menamakan bentuk muka bumi berdasarkan ciri-ciri garisan kontur.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan

Refleksi

Pelajar boleh membezakan bentuk muka bumi berdasarkan ciri garisan kontur yang berbeza.


 

Tarikh: 10 Jan 2013                    Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

Kontur dan Keratan Rentas

Hasil Pembelajaran

i. Menamakan bentuk muka bumi berdasarkan ciri-ciri garisan kontur.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal jawab

Refleksi

Pelajar boleh membezakan bentuk muka bumi berdasarkan ciri garisan kontur yang berbeza.


 

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Pengenalan Kepada Sukatan Pelajaran Geografi Tingkatan 1

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

1.1 Kedudukan mutlak

1.2 Kedudukan relatif

Hasil Pembelajaran

i. Mengenali sukatan pelajaran Geografi Tingkatan 1.

ii. Menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat mudah seperti lajur dan baris.

iii. Membezakan kedudukan mutlak dan kedudukan relatif.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan evidens (B1D1E1, B2D1E1)

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%. Semua pelajar berjaya menjawab soalan evidens yang diberikan.


 

Tarikh: 11 Jan 2013                    Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 2:35 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

Bearing sudutan

Hasil Pembelajaran

  1. Mengukur bearing sudutan tempat dengan menggunakan jangka sudut.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan (bearing sudutan)

Refleksi

Pelajar dapat menguasai topik bearing sudutan. Objektif pembelajaran dicapai 100%.


 

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:10 – 3:45 petang

Tingkatan

3F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 1 Kedudukan

Sub Topik

Kontur dan Keratan Rentas

Hasil Pembelajaran

i. Menamakan bentuk muka bumi berdasarkan ciri-ciri garisan kontur.

ii.Melukis keratan rentas berdasarkan garisan kontur yang diberi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
    1. Latihan (melukis keratan rentas)

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%. Semua pelajar dapat membuat latihan keratan rentas yang diberikan.

No comments:

Post a Comment