Saturday, March 5, 2011

RPH MINGGU 10 (7 MAC – 11 MAC 2011)


Tarikh: 7 Mac 2011 Hari: Isnin


*Peperiksaan Pra-PMR bermula 7 Mac – 11 Mac 2011.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

9:45 – 10:20 pagi

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 6 Bentuk Muka Bumi

Sub Topik

i.Saliran

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenai enam pola saliran.
  2. Memahami profil sungai.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

11:30 – 12:40 pagi

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 6 Bentuk Muka Bumi

Sub Topik

  1. Kawasan Pinggir Laut

Hasil Pembelajaran

  1. Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi pinggir laut di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar boleh mengenalpati bentuk muka bumi pinggir laut.


Tarikh: 8 Mac 2011 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

8:15 – 9:25 pagi

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 6 Bentuk Muka Bumi

Sub Topik

  1. Profil Panjang dan Profil Rentas Sungai

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenali bentuk muka bumi di bahagian hulu, bahagian tengah dan bahagian hilir.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

9:45 – 10:20 pagi

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 6 Bentuk Muka Bumi

Sub Topik

  1. Saliran

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenalpasti sungai-sungai di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar boleh mengenalpasti sungai terpanjang di Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

10:55 – 11:30 pagi

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 6 Bentuk Muka Bumi

Sub Topik

i.Kawasan pinggir laut (sambungan)

Hasil Pembelajaran

i.Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi pinggir laut di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 90%. Latihan diberikan untuk menambahkan kefahaman pelajar.


Tarikh: 9 Mac 2011 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

11:30 – 12:40 tengahari

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 6 Bentuk Muka Bumi

Sub Topik

i.Kawasan Pinggir Laut

Hasil Pembelajaran

i.Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi pinggir laut di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 70%. Pelajar dari kelas peralihan kurang faham bahasa melayu. Jadi, terdapat sebahagian saya menerangkan dalam bahasa cina.


Tarikh: 10 Mac 2011 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

7:05 – 8:15 pagi

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 6 Bentuk Muka Bumi

Sub Topik

i.Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Mengenalpasti sungai-sungai di Malaysia.

ii.Mengenalpasti enam jenis pola saliran.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%. Pelajar bezakan 6 jenis pola saliran.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

10:55 – 11:30 pagi

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 6 Bentuk Muka Bumi

Sub Topik

i.Pola Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Mengenalpasti enam jenis pola saliran.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%. Pelajar boleh membezakan 6 jenis pola saliran.



Tarikh: 11 Mac 2011 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

7:05 – 7:40 pagi

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 6 Bentuk Muka Bumi

Sub Topik

i.Profil Panjang dan Profil Rentas Sungai

Hasil Pembelajaran

i.Mengenalpasti bentuk muka bumi di bahagian hulu, bahagian tengah dan bahagian hilir sungai.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Bentuk muka bumi bahagian hilir sungai tidak sempat dibincangkan dan akan sambung pada waktu P&P seterusnya.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

9:45 – 10:55 pagi

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 6 Bentuk Muka Bumi

Sub Topik

i.Pola Saliran

Hasil Pembelajaran

i.Mengenalpasti taburan sungai di Malaysia.

ii.Mengenalpasti enam jenis pola saliran.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pelajaran dicapai 70%. Jadi, pelajar disuruh melukis pola saliran sebagai kerja rumah agar boleh membezakan 6 jenis pola saliran.







1 comment:

  1. Sila lengkapkan bahagian Refleksi selepas P&P berkenaan.

    Satu usaha yang baik. Tambahkan lagi usaha cikgu supaya prestasi turut cemerlang.

    Terima kasih.

    htchong

    ReplyDelete