Saturday, March 26, 2011

RPH MINGGU 13 (28 MAC-1 APRIL 2011)

Tarikh: 28 Mac 2011 Hari: Isnin


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

3B

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tajuk

Bab 6 Sumber-sumber Utama

Bab 7 Sumber Mineral Di Malaysia

Sub Topik

6.1 Sumber-sumber Utama

7.1 Sumber Mineral di Malaysia

Hasil Pembelajaran

i.Menyenaraikan sumber-sumber utama di Malaysia.

ii.Menyatakan jenis dan kawasan mineral di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Semua pelajar berjaya melengkap nota (dalam bentuk jadual). Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia

Sub Topik

i.Potensi Bentuk Bumi Malaysia Kepada Kegiatan Manusia

Hasil Pembelajaran

  1. Membandingkan dan membezakan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia antara Negara Malaysia dengan Negara lain. (sambungan)

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%. Pelajar bolen menyatakan sekurang-kurangnya dua potensi setiap bentuk muka bumi.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia

Sub Topik

i.Potensi Bentuk Bumi Malaysia Kepada Kegiatan Manusia

Hasil Pembelajaran

  1. Membandingkan dan membezakan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia antara Negara Malaysia dengan Negara lain.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. pelajar boleh menyatakan sekurang-kurangnya dua potensi bagi setiap bentuk muka bumi.


Tarikh: 29 Mac 2011 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1F

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia

Sub Topik

i.Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan bentuk muka bumi yang menghalang kegiatan manusia.
  2. Merangka langkah-langkah untuk mengurangkan halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia

Sub Topik

i.Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan bentuk muka bumi yang menghalang kegiatan manusia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia

Sub Topik

i.Potensi Bentuk Bumi Malaysia Kepada Kegiatan Manusia

Hasil Pembelajaran

  1. Membandingkan dan membezakan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia antara Negara Malaysia dengan Negara lain.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. Pelajar berjaya menyatakan semula potensi bentuk muka bumi di Switzerland, Pulau Jawa, Kampuchea dan Thailand.



Tarikh: 30 Mac 2011 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

3I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tajuk

Bab 6 Sumber-sumber Utama

Bab 7 Sumber Mineral Di Malaysia

Sub Topik

6.1 Sumber-sumber Utama

7.1 Sumber Mineral di Malaysia

Hasil Pembelajaran

i.Menyenaraikan sumber-sumber utama di Malaysia.

ii.Menyatakan jenis dan kawasan mineral di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar berjaya melengkapkan nota (dalam bentuk jadual). Pelajar masih lemah bahagian taburan mineral. Langkah: Memberi latihan taburan mineral (dalam bentuk peta).


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia

Sub Topik

i.Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan bentuk muka bumi yang menghalang kegiatan manusia.
  2. Merangka langkah-langkah untuk mengurangkan halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar boleh faham topik yang diajar. Latihan diberikan untuk menguji kefahaman pelajar.


Tarikh: 31 Mac 2011 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia

Sub Topik

i.Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan bentuk muka bumi yang menghalang kegiatan manusia.
  2. Merangka langkah-langkah untuk mengurangkan halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

3B

Aktiviti

Perbincangan kerja kursus bahagian dapatan kajian

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:10 petang

Tingkatan

1I

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 8 Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar

Sub Topik

i. Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

3I

Aktiviti

Perbincangan kerja kursus bahagian dapatan kajian

Refleksi

-


Tarikh: 1 April 2011 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 2:35 petang

Tingkatan

1C

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 8 Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar

Sub Topik

i. Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar

Hasil Pembelajaran

  1. Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:10 – 3:45 petang

Tingkatan

3B

Aktiviti

Perbincangan kerja kursus bahagian dapatan kajian

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

1N

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia

Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya

Tajuk

Bab 8 Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar

Sub Topik

  1. Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Alam Sekitar
  2. Langkah Pemeliharaan dan Pemuliharaan Alam Sekitar

Hasil Pembelajaran

i.Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar.

ii. Menyatakan langkah pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. Pelajar boleh faham topik yang disampaikan.





No comments:

Post a Comment