Tarikh: 21 Mac 2011 Hari: Isnin
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 2:00 – 3:10 petang |
Tingkatan | 3B |
Aktiviti | Perbincangan soalan peperiksaan Pra PMR Geografi |
Refleksi | - |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 3:25 – 4:35 petang |
Tingkatan | 1F |
Bidang Pembelajaran | * Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya |
Tajuk | Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia |
Sub Topik | i.Potensi Bentuk Bumi Malaysia Kepada Kegiatan Manusia |
Hasil Pembelajaran |
|
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Pelajar boleh menyatakan kepentingan bentuk muka bumi tanah tinggi, tanah pamah, pinggir laut dan sungai. Objektif pembelajaran yang kedua tidak dicapai kerana masa tidak cukup. Topik pembelajaran ini akan disambung pada waktu p&p seterusnya. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 5:10 – 6:20 petang |
Tingkatan | 1I |
Bidang Pembelajaran | * Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya |
Tajuk | Bab 6 Bentuk Muka Bumi |
Sub Topik | i.Profil Panjang dan Profil Rentas Sungai |
Hasil Pembelajaran | i.Memahami profil sungai. |
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab ii Latihan |
Refleksi | Pelajar tidak dapat mengingati kesemua bentuk muka bumi di hulu sungai, tengah sungai, hilir sungai. Langkah: melukis kesemua bentuk muka bumi sungai mengikut peringkat sebagai kerja rumah. |
Tarikh: 22 Mac 2011 Hari: Selasa
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 2:00 – 3:10 petang |
Tingkatan | 1F |
Bidang Pembelajaran | * Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya |
Tajuk | Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia |
Sub Topik | i.Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia |
Hasil Pembelajaran |
|
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Topik ini ditundakan. waktu p&p ini digunakan untuk membincangkann topik kepentingan bentuk muka bumi di negara lain. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 3:25 – 4:00 petang |
Tingkatan | 1I |
Bidang Pembelajaran | * Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya |
Tajuk | Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia |
Sub Topik | i.Potensi Bentuk Bumi Malaysia Kepada Kegiatan Manusia |
Hasil Pembelajaran |
|
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Pelajar boleh menyatakan dua kepentingan bagi setiap bentuk muka bumi. objektif pembelajaran dicapai. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 4:35 – 5:10 petang |
Tingkatan | 1C |
Bidang Pembelajaran | * Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya |
Tajuk | Bab 6 Bentuk Muka Bumi |
Sub Topik | i.Profil Rentas Sungai (sambungan) |
Hasil Pembelajaran | i.Mengenalpasti bentuk muka bumi di bahagian hilir sungai. |
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Pelajar tidak boleh mengingati kesemua bentuk muka bumi bagi setiap bahagian sungai. Jadi, latihan melukis bentuk muka bumi sungai diberikan sebagai kerja rumah. |
Tarikh: 23 Mac 2011 Hari: Rabu
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 12:50 - 2:00 petang |
Tingkatan | 3I |
Aktiviti | Perbincangan soalan peperiksaan Pra PMR Geografi |
Refleksi | - |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 5:10 – 6:20 petang |
Tingkatan | 1N |
Bidang Pembelajaran | * Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya |
Tajuk | Bab 6 Bentuk Muka Bumi |
Sub Topik | i.Profil Panjang dan Profil Rentas Sungai |
Hasil Pembelajaran | i.Mengenalpasti bentuk muka bumi di bahagian hulu, bahagian tengah dan bahagian hilir sungai. |
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Pelajar tidak dapat mengingati semua bentuk muka bumi sungai. Latihan: melukis setiap bentuk muka bumi sungai (kerja rumah). |
Tarikh: 23 Mac 2011 Hari: Khamis
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 12:50 – 2:00 petang |
Tingkatan | 1C |
Bidang Pembelajaran | * Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya |
Tajuk | Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia |
Sub Topik | i.Potensi Bentuk Bumi Malaysia Kepada Kegiatan Manusia |
Hasil Pembelajaran |
|
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Waktu pertama digunakan untuk membuat ujian topikal. Topik potensi bentuk muka bumi negara lain akan disambung pada waktu p&p seterusnya. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 2:00 – 3:10 petang |
Tingkatan | 3B |
Aktiviti | Perbincangan soalan peperiksaan Pra PMR Geografi |
Refleksi | - |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 4:35 – 5:10 petang |
Tingkatan | 1I |
Bidang Pembelajaran | * Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya |
Tajuk | Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia |
Sub Topik | i.Potensi Bentuk Bumi Malaysia Kepada Kegiatan Manusia |
Hasil Pembelajaran |
|
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Objektif pembelajaran dicapai. pelajar boleh menyatakan kegiatan ekonomi utama di Thailand, switzerland, pulau jawa dan kampuchea. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 5:10 – 6:20 petang |
Tingkatan | 3I |
Aktiviti | Perbincangan soalan peperiksaan Pra PMR Geografi |
Refleksi | - |
Tarikh: 25 Mac 2011 Hari: Jumaat
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 2:00 – 2:35 petang |
Tingkatan | 1C |
Bidang Pembelajaran | * Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya |
Tajuk | Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia |
Sub Topik | i.Potensi Bentuk Bumi Malaysia Kepada Kegiatan Manusia |
Hasil Pembelajaran |
|
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Hanya topik potensi bentuk muka bumi di switzerland dan pulau jawa sahaja sempat dibincangkan. topik potensi bentuk muka bumi di kampuchea dan thailand akan disambung pada sesi p&p seterusnya. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 3:10 – 3:45 petang |
Tingkatan | 3B |
Bidang Pembelajaran | * Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya |
Tajuk | Unit 6: Sumber-sumber Utama |
Sub Topik | Sumber semulajadi |
Hasil Pembelajaran |
|
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Topik ini ditundakan. waktu p&p ini digunakan untuk membincangkan bahagian dapatan kajian topik 1 dan 2. |
Mata Pelajaran | Geografi |
Masa | 4:00 – 5:10 petang |
Tingkatan | 1N |
Bidang Pembelajaran | * Bahagian B: Geografi Fizikal & Geografi Manusia Tema 1: Bentuk Muka Bumi Dan Potensinya |
Tajuk | Bab 7 Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia |
Sub Topik | i.Potensi Bentuk Bumi Malaysia Kepada Kegiatan Manusia |
Hasil Pembelajaran |
|
Pendekatan | Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai. |
Teknik | i. Penerangan ii. Soal-jawab |
Refleksi | Pelajar berjaya menyatakan satu potensi bentuk muka bumi di Switzerland, Pulau Jawa, Kampuchea dan Thailand. |
No comments:
Post a Comment