Sunday, February 12, 2012

RPH MINGGU 7 (13 FEB – 17 FEB 2012)

Tarikh: 13 Feb 2012 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 4: Graf, Carta, dan Rajah

Sub Topik

4.2 Graf Gabungan

Hasil Pembelajaran

i. Melukis graf gabungan berdasarkan maklumat dalam jadual.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

3A

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 6: Sumber-sumber utama

Sub Topik

6.1 Sumber boleh diperbaharui

6.2 Sumber tidak boleh diperbaharui

Hasil Pembelajaran

i.Mentakrif sumber boleh diperbaharui dan sumber tidak boleh diperbaharui.

ii.Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Tarikh: 14 Feb 2012 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 5 Peta

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenalpasti ciri fizikal dan ciri budaya berdasarkan simbol dalam peta lakar.
  2. Mentaksir peta lakar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i.Penerangan

ii.Soal-jawab

iii.Latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai 100%.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:35 – 4:00 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 4 Graf

Sub Topik

Graf garisan mudah

Hasil Pembelajaran

Membina graf bar mudah berdasarkan jadual.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Latihan

Refleksi

Hanya 60% pelajar yang dapat menghasilkan graf garisan. pelajar lain masih perlu dibantu dan dibimbing.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah tinggi

Hasil Pembelajaran

i.Mamahami kepelbagaian bentuk muka bumi di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. pelajar berjaya mengenalpasti tanah tinggi dan tanah pamah di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak.


Tarikh: 15 Feb 2012 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah tinggi

Hasil Pembelajaran

i.Mamahami kepelbagaian bentuk muka bumi di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 4: Graf, Carta, dan Rajah

Sub Topik

4.3 Carta pai

Hasil Pembelajaran

i. Melukis carta pai berdasarkan maklumat dalam jadual.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 5:45 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 5 Peta

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenalpasti ciri fizikal dan ciri budaya berdasarkan simbol dalam peta lakar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i.Penerangan

ii.Soal-jawab

iii.Latihan

Refleksi

Pelajar berjaya mengenalpasti ciri fizikal dan ciri budaya dan melukis simbol piawai.


Tarikh: 16 Feb 2012 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 - 2:00 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Unit 4: Graf, Carta, dan Rajah

Sub Topik

4.3 Carta pai (sambungan)

Hasil Pembelajaran

i. Melukis carta pai berdasarkan maklumat dalam jadual.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan pengukuhan

Refleksi

Waktu p&p ini digunakan untuk menerangkan kerja kursus Geografi. Penerangan telah dibuat samapi tajuk kawasan kajian.



Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:35 petang

Tingkatan

3A

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 7: Taburan Pelbagai Sumber

Sub Topik

7.1 Sumber Mineral di Malaysia

Hasil Pembelajaran

  1. Menamakan jenis dan kawasan mineral di negara malaysia.
  2. Menamakan taburan mineral di atas peta negara Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

Topik yang dirancang akan ditundakan. waktu pertama digunakan untuk membincangkan latihan pengukuhan bab 6. waktu kedua digunakan untuk menerangkan aspek kerja kursus Geografi.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.2 Kawasan tanah pamah

Hasil Pembelajaran

i.Menyatakan kepentingan kawasan tanah pamah

ii.Menyatakan lokasi dataran utama di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Topik ini ditundakan. waktu pembelajaran ini digunakan untuk membincangkan kepentingan kawasan tanah tinggi dan sistem gunung lipat muda.



Tarikh: 17 Feb 2012 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 - 2:35 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

Bab 5 Peta

Hasil Pembelajaran

  1. Mentafsir peta lakar.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i.Penerangan

ii.Soal-jawab

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:35 – 3:45 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah tinggi

Hasil Pembelajaran

i.Mamahami kepelbagaian bentuk muka bumi di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. Pelajar dapat memahami bentuk muka bumi secara keseluruhan di Malaysia.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah tinggi

Hasil Pembelajaran

i.Menyatakan kepentingan kawasan tanah tinggi.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Objektif pembelajaran dicapai. pelajar memberi respon yang baik dalam p&p.

No comments:

Post a Comment