Saturday, February 18, 2012

RPH MINGGU 8 (20 FEB – 24 FEB 2012)

Tarikh: 20 Feb 2012 Hari: Isnin

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian A Kemahiran Geografi

Tajuk

UniT 5: Peta

Sub Topik

5.1 Pandang darat fizikal

5.2 Pandang darat budaya

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenalpasti pandang darat fizikal dan pandang darat budaya.
  2. Menghubungkaitkan pandang darat fizikal dengan pandang darat budaya.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:00 – 5:10 petang

Tingkatan

3A

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 7: Taburan Pelbagai Sumber

Sub Topik

7.1 Sumber Mineral di Malaysia

Hasil Pembelajaran

  1. Menamakan jenis dan kawasan mineral di negara malaysia.
  2. Menamakan taburan mineral di atas peta negara Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

objektif pembelajaran tercapai. 80% pelajar boleh membuat latihan (peta) yang diberikan tanpa rujuk kepada nota.



Tarikh: 21 Feb 2012 Hari: Selasa

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah tinggi

Hasil Pembelajaran

i.Menyatakan banjaran utama di Malaysia

ii.Menyatakan kepentingan banjaran di Malaysia

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah tinggi

Hasil Pembelajaran

i.Memahami kepelbagaian bentuk muka bumi di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab

Refleksi

Pelajar boleh memahami bentuk muka bumi di malaysia secara keseluruhan.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Tanah Tinggi (sambungan)

- Sistem gunung lipat

Hasil Pembelajaran

i.Memahami sistem gunung lipat tua dan sistem gunung lipat muda.

ii.Membezakan sistem gunung lipat tua dan sistem gunung lipat muda.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangani
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 22 Feb 2012 Hari: Rabu

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 3:10 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.2 Kawasan tanah pamah

Hasil Pembelajaran

i.Menyatakan kepentingan kawasan tanah pamah

ii.Menyatakan lokasi dataran utama di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

3:25 – 4:00 petang

Tingkatan

3L

Aktiviti

Perbincangan Kerja Kursus Geografi

Teknik

i. Perbincangan

Refleksi

-


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

4:35 – 4:45 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah tinggi (sambungan)

Hasil Pembelajaran

i.Mengenalpasti taburan banjaran di Malaysia melalui peta.

ii. Memahami sistem gunung lipat muda di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 23 Feb 2012 Hari: Khamis

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

12:50 – 2:00 petang

Tingkatan

3L

Bidang Pembelajaran

Bahagian B Geografi Fizikal dan Manusia

Tajuk

Unit 6: Sumber-sumber utama

Sub Topik

6.1 Sumber boleh diperbaharui

6.2 Sumber tidak boleh diperbaharui

Hasil Pembelajaran

i.Mentakrif sumber boleh diperbaharui dan sumber tidak boleh diperbaharui.

ii.Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

i. Penerangan

ii. latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1M

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.3 Kawasan Pinggir Pantai

Hasil Pembelajaran

i.Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi pinggir laut di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

objektif pembelajaran dicapai.


Tarikh: 24 Feb 2012 Hari: Jumaat

Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:00 – 2:35 petang

Tingkatan

1K

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.1 Kawasan tanah tinggi (sambungan)

Hasil Pembelajaran

i. Memahami sistem gunung lipat tua di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

2:35 – 3:45 petang

Tingkatan

1D

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.2 Kawasan tanah pamah

Hasil Pembelajaran

i.Menyatakan kepentingan kawasan tanah pamah

ii.Menyatakan lokasi dataran utama di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi


Mata Pelajaran

Geografi

Masa

5:10 – 6:20 petang

Tingkatan

1A

Bidang Pembelajaran

* Bahagian B: Geografi Fizikal

Tajuk

Bab 6 Bentuk muka bumi

Sub Topik

6.2 Kawasan tanah pamah

Hasil Pembelajaran

i.Menyatakan kepentingan kawasan tanah pamah

ii.Menyatakan lokasi dataran utama di Malaysia.

Pendekatan

Konteksual dan lain-lain pedagogi yang sesuai.

Teknik

  1. Penerangan
  2. Soal-jawab
  3. Latihan

Refleksi

No comments:

Post a Comment