RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN GEOGRAFI TINGKATAN 1 (2011)
Minggu | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN/ OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTIS-ME | CADANGAN AKTIVITI | CADA-NGAN BBM |
1 (Bulan Jan)
| Kedudukan Mutlak | Kedudukan Mutlak | Memahami kedudukan sesuatu tempat berdasarkan kordinat dan kedudukan relatif dengan
Menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan kordinat lajur dan baris berdasarkan kedudukan murid di dalam kelas. | Menunjukkan cara menyatakan kedudukan murid di dalam kelas mengikut lajur dan baris | Kertas Mahjung (pelan kedudukan pelajar dalam kelas) | |
Kedudukan Relatif | Kedudukan Relatif | Menyatakan kedudukan relatif sesuatu tempat | Menjalankan kerja lapangan untuk menentukan kedudukan sesuatu kawasan di sekitar sekolah seperti kantin dan bilik guru dari titik rujukan. | |||
2 (Bulan Jan)
| Arah | Arah | Menentukan arah dengan menggunakan kompas
Menyatakan arah mengikut lapan arah mata angin dan melukis arah tersebut berdasarkan mata angin kompas. | Menunjukkan cara yang betul untuk melukis arah mengikut lapan arah mata angin. | Kompas Jangka sudut | |
Arah | Arah | Menjelaskan arah mengikut lapan arah mata angin dengan menggunakan kompas dari titik rujukan yang dipilih dalam peta lakar/pelan | Menunjukkan cara menyatakan arah mengikut lapan arah mata angin dengan menggunakan kompas | Kompas | ||
Arah | Arah | Menjelaskan arah mengikut lapan arah mata angin dengan menggunakan kompas dari titik rujukan yang dipilih berdasarkan kerja lapangan di kawasan sekolah | Menjalankan kerja lapangan untuk menentukan arah dengan menggunakan kompas | kompas | ||
3-4 (Bulan Jan) | Skala dan Jarak | Jarak | Mengenal skala dan jarak
Mengenalpasti skala lurus dan melukiskannya | |||
Skala dan Jarak | jarak | Mengukur panjang dan lebar bilik darjah dengan menggunakan skala lurus | Menunjukkan cara mengukur jarak dengan menggunakan skala lurus | Pita Ukur Kertas Mahjung | ||
Skala dan jarak | jarak | Mentakrifkan konsep jarak dan menyatakan jarak dari rumah ke sekolah | ||||
Skala dan jarak | jarak | Mengira jarak relatif dan jarak mutlak dari rumah ke sekolah | Peta lakar | |||
Skala dan jarak | jarak |
Mengira jarak relatif dan jarak mutlak di peta lakar | Peta Lakar | |||
6-7 (Bulan Feb) | Graf | Data Jadual | Mengaplikasikan maklumat dalam bentuk jadual dan graf
Mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah | |||
Graf | Jadual | Memilih data yang relevan dan menyusun maklumat data dalam bentuk jadual | Kerja kumpulan Bina Jadual | |||
Graf | Graf bar mudah | Membina graf bar mudah berdasarkan jadual dengan menggunakan label yang betul dan petunjuk yang sesuai | Kertas graf | |||
Graf | Graf garis | Membina graf garis berdasarkan jadual dengan menggunakan label yang betul dan petunjuk yang sesuai | Kertas graf | |||
Graf | Jadual | Mentafsir jadual dengan mengenal pasti aspek-aspek seperti berikut:- (paling banyak/sedikit/perbezaan) | Bahan Bercetak | |||
Graf | Graf | Mentafsir graf bar mudah dengan mengenal pasti aspek-aspek seperti berikut:- (paling banyak/sedikit/perbezaan) | ||||
Graf | Graf | Mentafsir graf garisan dengan mengenal pasti aspek-aspek seperti berikut:- (paling banyak/sedikit/perbezaan) | ||||
8 (Bulan Feb) | Peta | Kedudukan Arah Jarak | Memahami ciri-ciri fizikal dan budaya dalam peta lakar
Mengenal pasti ciri fizikal berdasarkan simbol dalam peta lakar | Peta lakar | ||
Peta | Kedudukan Arah Jarak | Mengenal pasti ciri-ciri budaya berdasarkan simbol dalam peta lakar | Peta lakar | |||
Peta | Peta | Mengaplikasikan simbol-simbol yang mewakili ciri-ciri fizikal dan budaya ke dalam peta lakar | Peta Lakar | |||
Peta | Peta | Mentafsir peta lakar mengikut ciri fizikal dan budaya secara menyeluruh | Peta Lakar | |||
9, 10, 12, 13 (Bulan Mac)
| Bentuk muka bumi dan potensinya:
Bentuk Muka Bumi | Lembangan | Memahami kepelbagaian Bentuk Muka Bumi Malaysia
Menyatakan pelbagai bentuk muka bumi negara Malaysia yang terdiri daripada tanah tinggi, tanah pamah, lembangan dan pinggir laut |
Mencintai negara Malaysia berbangga terhadap keindahan alam semula jadi negara |
Menggunakan TMK / ICT. Menghasilkan buku skrap. Menghasilkan model. |
Peta Malaysia |
Bentuk Muka Bumi | Lembangan | Mengenal pasti kepelbagaian bentuk muka bumi iaitu tanah tinggi, tanah pamah, lembangan dan pinggir laut negara Malaysia berpandukan peta. | Peta Malaysia | |||
Bentuk Muka Bumi | Lembangan | Menghuraikan dengan contoh kedudukan dan keistimewaan pelbagai bentuk muka bumi Malaysia. | Peta Malaysia | |||
Tanah Tinggi | Lipatan | Memahami sistem Gunung Lipat.
Mengenal pasti dan menamakan di atas peta Malaysia rangkaian dan banjaran gunung Malaysia. Menyatakan banjaran gunung negara Malaysia adalah sebahagian daripada sistem Banjaran Gunung Asia. |
Mencintai negara Malaysia dengan bersyukur kerana bebas daripada kejadian gunung berapi dan gempa bumi. |
Bahan Bercetak
Perbincangan kumpulan |
Atlas Cakera Padat Kertas Manjung | |
Tanah Tinggi | Lipatan | Menyatakan sistem gunung lipat muda dan gunung lipat tua. Menjelaskan dengan contoh rangkaian banjaran gunung negara Malaysia dalam sistem Banjaran Gunung Asia. |
Atlas Cakera Padat | |||
Tanah Tinggi | Lipatan | Menjelas dan membuat perbandingan ciri-ciri sistem gunung lipat muda dan gunung lipat tua.
| ||||
Tanah Pamah | Lipatan | Mengetahui taburan tanah pamah dan dataran negara Malaysia.
Menyenarai contoh-contoh dan menamakan tanah pamah dan dataran negara Malaysia. | Peta bentuk muka bumi Malaysia Cakera padat | |||
Tanah Pamah | Menamakan tanah pamah dan dataran utama negara Malaysia di atas peta. | Bahan bercetak | Atlas | |||
Tanah Pamah | Menjelaskan dengan contoh kepentingan kawasan tanah pamah dan dataran negara Malaysia. | Kertas Mahjong | ||||
Pinggir Laut | Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi pinggir laut negara Malaysia.
Menyatakan bentuk muka bumi pinggir laut negara Malaysia iaitu tebing tinggi, tanjung, teluk, pantai, pulau dan pentas benua. | Mencintai negara Malaysia dengan berbangga terhadap keindahan dan keistimewaan pinggir laut negara Malaysia. | Bahan Bercetak | Foto | ||
Pinggir Laut | Menerangkan pelbagai bentuk muka bumi pinggir laut negara Malaysia iaitu tebing tinggi , tanjung, teluk, pantai, pulau dan pentas benua berdasarkan rajah. | TMK / ICT. Peta Perbincangan Kumpulan Persembahan | Kertas Mahjung | |||
Pinggr Laut | Menjelaskan dengan contoh bentuk-bentuk muka bumi pinggir laut serta keistimewaannya. | |||||
Saliran | Profil Panjang
Profil Rentas | Memahami Profil Sungai
Menyenaraikan jenis-jenis saliran. Menamakan sungai dan tasik negara Malaysia di atas peta. Melukis profil panjang dan profil rentas sungai. |
Mencintai negara Malaysia dengan bersyukur kerana mempunyai banyak sungai, tasik dan air terjun yang unik. |
Peta | ||
Saliran | Profil Panjang | Menyenaraikan bentuk muka bumi sepanjang aliran sungai iaitu jeram, air terjun, likuan sungai, likuan terpenggal, tasik ladam, tasik dan delta. Melukis dan melabel bentuk muka bumi profil sepanjang sungai. | ||||
Saliran | Profil panjang | Menghubungkaitkan bentuk muka bumi sepanjang aliran sungai dengan profil panjang dan profil rentas sungai. | ||||
14-15 (Bulan April | Potensi Dan Halangan Bentuk Muka Bumi Kepada Kegiatan Manusia | Kawasan Tadahan
| Memahami potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia.
Menyatakan kepentingan bentuk muka bumi negara Malaysia kepada kegiatan manusia. |
Berusaha membangunkan negara Malaysia-bersyukur dengan sumbangan bentuk muka bumi kepada pembangunan negara Malaysia. |
Peta Minda Perbincanmgan Kumpulan Persembahan |
Kertas Mahjung |
Potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia. | Kawasan Tadahan | Menjelaskan dengan contoh kepentingan bentuk muka bumi, tanah tinggi tanah pamah, pinggir laut dan saliran terhadap pembangunan negara Malaysia | Peta Minda | |||
Potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia. | Kawasan Tadahan | Membandingkan dan membezakan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia antara negara Malaysia dengan negara lain (Switzerland, Pulau Jawa, Negara Thai, Tasik Tonle Sap Kampuchea) | Peta Minda | |||
16 (Bulan April) | Halangan bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia | Memahami halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia. Menyenaraikan bentuk muka bumi yang menghalang kegiatan manusia serta menyenaraikan contoh-contoh halangan. | Sumbangsaran | Kertas Mahjong | ||
Kesan kegiatan manusia tehadap alam sekitar. | Pemeliharaan
Pemuliharaan | Mengetahui kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. |
Mencintai negara Malaysia – |
Perbincangan kumpulan |
Kertas Mahjong | |
Kesan kegiatan manusia tehadap alam sekitar. | Pemeliharaan
Pemuliharaan | Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar | Mencintai negara Malaysia – | |||
Kesan kegiatan manusia tehadap alam sekitar. | Pemeliharaan
Pemuliharaan | Menganalisis kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar dan langkah-langkah mengurangkannya.
| Mencintai negara Malaysia – | |||
17, 18, 19 (Bulan April) | Cuaca dan Iklim serta pengaruhnya
Pergerakan bumi dalam sistem suria: pengaruh pergerakan bumi terhadap cuaca dan iklim |
Putaran Peredaran Kebenuaan Kelautan Kepulauan Ketinggian | Memahami putaran dan peredaran bumi
Mentakrif putaran dan menyenaraikan kesan-kesan putaran bumi |
Simulasi tentang putaran bumi.
|
Glob | |
Pergerakan bumi dalam sistem suria: pengaruh pergerakan bumi terhadap cuaca dan iklim | Mentakrif peredaran bumi dan menyenaraikan kesan-kesan peredaran bumi
Menghuraikan kejadian siang dan malam serta kejadian empat musim (musim bunga,panas,luruh dan sejuk) | Simulasi peredaran bumi | ||||
Pergerakan bumi dalam sistem suria: cuaca dan iklim negara Malaysia | Mengenalpasti ciri-ciri iklim di Malaysia
Mengenalpasti factor yang mempengaruhi cuaca dan iklim di Malaysia
Menjelaskan kedudukan negara Malaysia yang bebas daripada taufan,siklon tropika dan kemarau yang berpanjangan. | Perbincangan kumpulan | Kertas Mahjong | |||
24, 25 (Jun) | Pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia:
Pengaruh cuaca dan iklim terhadap cara hidup | Memahami keadaan iklim dan cara hidup manusia di kawasan zon iklim tertentu
Mengenalpasti keadaan iklim dan cara hidup penduduk di Gurun Thar (zon panas), Kawasan Siberia (zon sederhana sejuk), dan Kawasan Greenland (zon sejuk). |
Mencintai negara Malaysia |
Menggunakan peta dunia untuk menandakan zon iklim
Peta minda |
Peta dunia | |
26 (Jun) | Pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan ekonomi negara Malaysia | Menyenaraikan kegiatan ekonomi utama Malaysia | Mencintai negara Malaysia -menghargai keadaan cuaca dan iklim yang sesuai terhadap kegiatan manusia negara Malaysia | Menggunakan peta Malaysia untuk melorek taburan tanaman utama Malaysia | ||
27, 28 (Bulan Julai) | Pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim | Peningkatan suhu Kemarau Jerebu | Memahami pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim
Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap peningkatan suhu, kemarau dan jerebu |
Peka terhadap kegiatan penduduk yang boleh memberi kesan ke atas cuaca dan iklim negara Malaysia |
Sumbang saran kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim |
Carta Keratan akhbar / majalah |
Pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim | Hujan asid Kesan rumah hijau | Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap hujan asid dan kesan rumah hijau | Mengumpul maklumat Peta minda Menyelesaikan teka silang kata. | Carta Keratan akhbar / majalah | ||
Pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim | Pulau haba Penipisan lapisan ozon | Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap pulau haba dan penipisan lapisan ozon | Perbincangan kumpulan | Kertas Mahjong | ||
Merumus kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim | ||||||
29-30 (Bulan Julai) | Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar :
Jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar |
Kepelbagaian taburan | Memahami jenis dan taburan tumbu-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar negara Malaysia
Menyenarai jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semulajadi negara Malaysia. ( hutan hujan tropika, hutan paya, hutan pantai dan hutan gunung)
|
sumbangsaran |
Peta Malaysia Foto | |
Jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar | Mengenalpasti ciri tumbuh-tumbuhan semulajadi negara Malaysia.( hutan hujan tropika, hutan paya, hutan pantai dan hutan gunung ) | Perbincangan Peta minda Membuat catatan | Kertas Mahjong | |||
Jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar | Menghuraikan ciri tumbuh-tumbuhan semulajadi negara Malaysia( hutan hujan tropika, hutan paya, hutan pantai dan hutan gunung ) | Sumbang saran Peta minda | Kertas Mahjong | |||
31, 32, 33 (Bulan Ogos) | Faktor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia | Menghubungkait jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia dengan bentuk muka bumi , iklim , tanih dan saliran | Sumbangsaran kuiz | Kertas Mahjong Peta Malaysia | ||
Jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar di negara-negara lain | Memahami jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar di negara-negara lain.
Menyatakan jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar di kawasan Gurun panas , Tundra, Mediterranean dan Monson Tropika | Peta minda Teka silang kata Catatan ringkas | Peta dunia (kosong) Atlas | |||
34 (Bulan Ogos | Kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi | Ekosistem Habitat | Memahami kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia
Menyenaraikan kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia
Menjelaskan dengan contoh kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia |
Kuiz |
Kertas Mahjong | |
36 (Bulan Sept | Kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar | Kepupusan Ketandusan Pencemaran | Memahami kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar. Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan pembalakan, pertanian dan petempatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar. |
Kuiz | ||
37, 38 (Bulan Sept) | Pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar | Menjelaskan dengan contoh kepentingan dan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar
Mencadangkan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuluharaan tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar. | Perbincangan | Kertas Mahjoing |
- Kajian Geografi Tempatan (KGT) akan bermula pada semester kedua dan tempoh masa untuk menyiapkan KGT adalah selama 1 bulan.
No comments:
Post a Comment